Hoe wordt een knoopcel batterij opgeladen?

Bijvoorbeeld de vl2020 die in een autosleutel zit gesoldeerd.

3 jaar geleden
5.2K
Utrecht
3 jaar geleden
Mijn autosleutel (Audi) heeft losse batterijen die je zelf kan vervangen.
Knoopcellen zijn doorgaans niet oplaadbaar maar gaan gelukkig wel jaren mee. Dus wellicht lossmelten en nieuwe batterij insolderen.
snelgoed
3 jaar geleden
Het is officieel een oplaadbare knoopcel batterij

Het beste antwoord

Dit werkt op hetzelfde principe als van de elektrische tandenborstel. In het contactslot zit een inductiespoel die een wisselend magnetisch veld genereert. Door inductie zal in de sleutel een spoel het magnetisch veld omzetten in een laadstroom.
Voor een tandenborstel staat het als volgt omschreven:
De oplader van een tandenborstel werkt op basis van inductie. In de houder (tevens lader) zit een spoel waar een veranderlijke stroom (wisselstroom) doorheen loopt. Door het steeds veranderende magnetische veld wordt op die manier in de spoel van de tandenborstel stroom opgewekt en opgeslagen in de accu / batterij.
De spoel die hier staat aangegeven in de borstel zit bij de autosleutel in het "handvat"
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De VL2020 is een oplaadbare knoopcel die o.a. door BMW wordt toegepast. De sleutel wordt in de auto in een holte geduwd om de auto te starten. Daar zit meteen een draadloze oplader in. De batterij zou 18 maanden meegaan zonder dat hij opgeladen wordt. Er gaat het verhaal dat je de sleutel ook kunt opladen door hem een dagje op een oplader van ee elektrische tandenborstel te laten liggen.
escape
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@escape
In geen antwoord op de vraag.
HOE word hij opgeladen? Wat is de techniek daar achter.