is het gevaarlijk om een stekkerdoos in een verlengkabel te doen? doos en verlengkabel beide 16amps?

ik wou al een tijdje een verlengkabel ergens hebben waar geen stopcontact in de buurt zat en nu vroeg ik me af als ik een stekkerdoos op een verlengkabel kan doen. de stekkerdoos en verlengkabel zijn beide 16 ampere en 3680 watts (250 volt) dus zou dat mogen?

Picture for question
3 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Geen probleem. Beide kabels kunnen het hebben.
jc54
3 jaar geleden
De moderne verlengkabels en geaarde stekkers kunnen heel goed die 16 ampère hebben. Ga je ze echter met zoveel stroom gebruiken dan bestaat er toch een gevaar. De kabels moeten n.l. wel hun warmte kwijt kunnen. Zou je b.v. in totaal een belasting trekken van 2 kW (2000 watt is b.v. een oude stofzuiger of een straalkachel) dan heb je bijna 10 Ampère en dat geeft een behoorlijk warme kabel. Als je die kabel dan op een hoopje hebt liggen, of per ongelijk onder een kussen dan is de kans op (door)branden erg groot.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Noahbengte
3 jaar geleden
ik ga het meer gebruiken voor opladen van apparaten en soms subwoofer amps erop aansluiten.
Griffin
3 jaar geleden
Een hoopje is geen probleem, netjes opgerold wel...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin
"Een hoopje is geen probleem, netjes opgerold wel..."
Dat is onzin. Het idiote fabeltje dat een opgerolde kabel heet wordt door inductie is klinkklare onzin. Met wisselstroom kan je geen inductiestroom krijgen in je kabel. Het gaat uitsluitend (ook in een kabelhaspel) om de warmte afvoer als de kabels te dicht op elkaar zitten of de warmte wordt geïsoleerd. Ik heb dit in een discussie met examinatoren in een examencommissie voor technisch onderwijs kunnen bewijzen op het laboratorium. Grappig, zij waren elektro-mensen en ik maar chemicus.
Griffin
3 jaar geleden
@elder: "Dat is onzin. Het idiote fabeltje dat een opgerolde kabel heet wordt door inductie is klinkklare onzin" Begrijpend lezen is wel een dingetje, ik schrijf nergens dat het toe te wijzen is aan inductie?!?
Ik zeg dat je 'm niet opgerold moet belasten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Elder En die gesmolten Kabelhaspel dan?
Dit is echt geen onzin, er zal wel wat vermogen moeten lopen om daadwerkelijk warm te worden. Alleen spanning erop zonder vermogen zal nooit wat gebeuren.
Kijk ook eens op de symbolen op een haspel. Daar staat bijv op bij een haspel door volledig is afgerold het maximale vermogen afgenomen mag worden. Is deze opgerold (of half) mag er maar een fractie worden opgenomen. Dit is echt geen onzin maar natuurkunde.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik wil dat onderzoek wel eens zien. En gespecificeerd in de opstelling. Dus : Gebruikte spanning ac/dc (aangezien dc hier geen last van heeft)
Hoogte van de spanning
Hoogte van de belastingsweerstand
Kabel lengte, diameter, soort
Aantal windingen
Duur van de test
En welke controle test is er uitgevoerd