Kun je op krachtstroom (380V) een vertakking maken zodat 2 mensen tegelijkertijd 3.6kW nuttigen?

Er ligt een 380V kabel, waarop ik een keramische oven gebruik die 3600W verbruikt. Iemand anders wil graag op dezelfde kabel ook een keramische oven van 3600W gebruiken. Kunnen wij de kabel opsplitsen en allebei tegelijkertijd 3600W gebruiken? Komt dat dan neer op 7200W in toaal? Kan de kabel zoveel aan?
(ik had even vluchtig op Google gezocht en ik kreeg daar cijfers van om en bij de 21kW, die de kabel aan zou kunnen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Kabel zal het probleem niet zijn, automaten is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kun je dat even toelichte, Turfgraver?
TurfGraver
4 jaar geleden
Die kabel zal in de meterkast wel "gezekerd" (automaten) zijn.
Als de afgenomen stroom te groot wordt klappen die er uit.

Antwoorden (1)

"Krachtstroom" kun je op 2 manieren aansluiten. Veel machines zijn zo aangesloten dat ze 380V gevoed krijgen. Veel kookplaten worden erl met meerdere fasen gevoed, maar ook met een nul-draad. Feitelijk draaien die op 230V.

En dan wordt het rekenen...

Een fase is meestal afgezekert net 16A, maar 10A en 25A komen ook voor.

16A x 230V = 3680W
16A x 380V = 6080W

Dat zou dus in beide gevallen niet genoeg zijn voor 2 kookplaten.
Maar de stroom wordt over meerdere fasen aangeleverd. In theorie kun je dus 3x dat vermogen verstoken. Maar ook dat gaat niet op. Meestal kan de nul, mits gebruikt maar 25A afvoeren.

We hebben dus te maken met verschillende mogelijkheden qua spanningen, qua zekeringen en qua kabeldiktes. Daarnaast hangt er nog veel af hoe de diverse pitten over de 3 fasen zijn verdeeld.

Kortom of het kán is zeer afhankelijk van se exacte situatie ter plekke en is voor ons onmogelijk goed te beantwoorden.

Haal er asjeblieft een specialist bij. 380V is geen lachertje en letterlijk levensgevaarlijk.

Wat Ik wel weet is dat de meeste elektrischiteitsbedrijven hun 380V in een particuliere woning speciaal op een bepaald doel berekenen. Het is niet de bedoeling daar nog eens 100% boven te gaan zitten. De vuistregel als antwoord op uw vraag is daarom: nee, dat kan/mag niet !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Lijkt (heb er geen verstand van) me een prima antwoord + dus
Thecis
4 jaar geleden
Ik zou op wat details kunnen discusieren, maar prima antwoord. Zeker een zeer goede conclusie. Niet aan rommelen. Krachtstroom is niet iets om mee te experimenteren. Daar moet je gewoon goed weten wat je doet. +