Kan ik Opbouwstekkerdoos op het laminaat timmeren?

Hey hoi.

Ik heb van de week geprobeerd gaten te boren voor mijn opbouwstekkerdozen in de muur, maar waar ik bang voor was, blijkt ook zo te zijn. Wederom woon ik in een huis waarbij de betonmuren zo sterk zijn, dat ik een diamandboor nodig heb i.c.m een klopboormachine.

Alleen, i.v.m de verhuizing is mijn budget nu een beetje op. Ik ben van de zolder een slaapkamer aan het maken, en er lag al een laminaatvloer in.

Kan ik de opbouwdozen gewoon in het laminaat timmeren, of brengt dit toch de nodige risico’s met zich mee?

4 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alles kan. Ik heb mijn eettafel op het plafond geschroefd
ronron1212
4 jaar geleden
In een goede boor moeten ook goede beton boortje anders kom je er niet door heen.
Utrecht
4 jaar geleden
Een klopboor komt inderdaad niet in een betonnen muur. Je hebt echt een boorhamer nodig.
En dat hoeft niet eens een heel grote of zware te zijn. Ik heb (al jaren) een Bosch Uneo accu-boorhamer. Klein maar werkt perfect!
paulus811
4 jaar geleden
Kijk eens op Peerby en leen een boorhamer van iemand in de buurt. Als je in de buurt van Rotterdam woont, mag je de mijne lenen. Daarmee kom je gegarandeerd in iedere betonnen muur.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
kijk uit met stopcontacten op een vloer.
dat ding zit daar dan permanent je weet nooit wat er mis
kan gaan. je kan tijdens planten watergeven perongeluk wat erop morsen etc.
is het niet mogelijk het stopcontact op iets anders te bevestigen
in/op een kastje hoger boven de grond ofzo ??
TomVanA
4 jaar geleden
Update: Als arternatief. Vastlijmen op de muur?

Antwoorden (3)

Als je een stekkerdoos op laminaat wil bevestigen, dan adviseer ik eerst voorboren en vastschroeven. Dus niet timmeren.
jc54
4 jaar geleden
TomVanA
4 jaar geleden
Wil ik op zich wel doen, maar de laminaatvloer is misschien 8mm dik? Daar kan geen schroef in :P
Het kan, maar je hebt dan dus gaten in je laminaatvloer. Wil je later de stopcontacten toch tegen de wand zetten, blijf je zitten met die gaten in je vloer. Ik zou de stekkerdoos op een los plankje vastzetten en dat met dubbelzijdig tape op de vloer plakken. Of gewoon een verlengsnoer met stekkerdoos nemen, die hoef je in principe nergens aan vast te zetten maar kun je ook gewoon met tape overal (vloer, plint, muur, meubels) aan vast plakken. Voordeel van een stopcontact tegen een vertikale muur ipv op de horizontale vloer is de hoeveelheid stof (of water als je een keer ergens mee knoeit) die erin kan komen. Wat dat betreft is vertikaal veiliger, hoewel je tegenwoordig stekkerdozen hebt met een zelfsluitend systeem waarbij de gaatjes worden afgesloten als er geen stekker in zit.
4 jaar geleden
TomVanA
4 jaar geleden
Daar heb je een goed punt. Ik had zelf al een een verlengsnoer gedacht, maar dat is soms zo onhandig. Ik heb gelukkig al een stekkerdoes kunnen monteren op een houten paal, dus vanaf daar zou een stekkerdoos verder kunnen lopen. Ik was van plan nog eens 2 extra van die 2 ikea-tafeltjes te halen. De bekende vierkante dingen. Daar op monteren is ook wel mogelijk gok ik. Alleen ook weer onhandig, want de kabels lopen door een PVC-Buis, en als de tafel dan beweegt, kunnen de kabels geen kant op.
Ik zou nooit een stekkerdoos op je laminaat monteren. Als je bij het schoonmaken een emmer omstoot komt dat in contact met je stekkerdoos. Ik hoef niet uit te leggen wat er dan gebeurd neem ik aan. Een stopcontact moet stevig op de muur worden bevestigd, nooit op de vloer en al zeker niet op laminaat. Je kunt erover struikelen, het is erg onhandig met een stekker erin doen en in de loop van de tijd gaat de boel los zitten want laminaat is veel te dun voor een goede verbinding.

Leen of huur een boorhamer en monteer de stopcontacten waar ze horen, op de muur op minimaal 30 cm hoogte.
paulus811