Mag je zonder certificaat of diploma een meterkast keuren voor aannemers?

Hallo,

Mag je wanneer je geen diploma of certificaat hebt .
Maar wel de kennis bezit door jaren ervaring vanuit loondienst met o.a meterkast keuringen.
Als zelfstandige onderaannemer voor een aannemer een meterkast keuren ?

Er zijn trainingen zoals scios scope 8 en 10
M.b.t NEN1010 en 3140 .
Maar lees ook dat het niet per definitie hoeft wanneer je niet voor verzekeringsmaatschappijen inspecteert.

Mijn vraag :

Mag je niet gecertificeerd ,maar met de juiste kennis en vaardigheden.
Als zelfstandig onder aannemer voor een aannemer een meterkast keuren .
En daarvan een rapport opstellen met bevindingen ,meetwaardes en aanbevelingen.
Welke rechtsgeldig is voor het aannemers bedrijf?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
15.7K
TurfGraver
4 jaar geleden
Een vakbekwaam monteur met deskundigheid om inspecties uit te voeren mag keuringen doen.
Als er iets fout zou gaan moet die zich verantwoorden.
Of een aannemer deze risico zonder certificaat neemt is dus ook aan hun.

Antwoorden (2)

Wij adviseren u elektra altijd aan te laten leggen of aan te laten passen door een erkend installateur/ elektricien. Deze heeft verstand van zaken, voldoende kennis en moet regelmatig terug naar school om bij te leren. U mag er van uitgaan dat uw elektra goed wordt aangelegd en onderhouden. Verzekeraars eisen dat u uw elektra laat keuren door een erkend installateur.
Moet er in de installatie een zegel worden doorbroken, dan mag dit alleen door de Erkend Installateur worden gedaan.
Sinds 2007 is het extra opletten geblazen als u op zoek gaat naar de juiste installateur. Deze term is sinds dat jaar niet meer beschermd, zodat alleen iemand die zich Erkend Installateur mag noemen aan de eisen van de wet voldoet.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is/zijn geen antwoord(en) op mijn vraag .
Er is een verschil tussen keuringen voor verzekeraars ( scios scope 10) en scope 8 (laagspanning inspecties )
Maar ik vraag mij dus af in hoeverre deze voor meterkasten te keuren verplicht zijn.
Wanneer je dit als zelfstandig ondernemer met voldoende kennis uit de praktijk wilt toepassen voor een aannemer. Ik heb mijn nen 1010 en nen 3140 certificaten gehad en gehaald, .
Ik heb 30 jaar werk ervaring En vanuit mijn loondienst tijd ontelbare meterkasten moeten keuren en of aanpassen,vervangen en moeten rapporteren (lees 500+) De kennis is er.
Maar mag ik dit als zelfstandig ondernemer voor een aannemer zo maar toepassen wanneer deze hierom vraagt ?
Zonde een scios certificaat maar wel als vakbekwaam persoon ?
ronron1212
4 jaar geleden
@Jecco lees het antwoord eens goed er staat dat iedereen zich Sinds 2007 is het extra opletten geblazen als u op zoek gaat naar de juiste installateur. Deze term is sinds dat jaar niet meer beschermd, zodat alleen iemand die zich Erkend Installateur mag noemen aan de eisen van de wet voldoet. Echter het gaat er om of jouw opdrachtgevers hiermee akkoord gaan want die hebben misschien wel met andere te maken die wel eisen stellen. Dat jouw vroegere werkgever jouw dit liet doen is zijn verantwoording.
paulus811
4 jaar geleden
Is dit antwoord ergens vandaan gekopieerd?
Ik beperk mij hier tot huis- en bedrijfsinstallatie eigenaren met een standaard meter- en verdeelkast. Voor industrie en eigenaren van andere installaties moet ik mijn antwoord anders omschrijven.

Een verantwoordelijke van een huisinstallatie is/zijn de eigenaar(en) en moet(en) volgens NEN 3140 ten minste een middelbaar elektrotechnisch niveau hebben door opleiding en/of ervaring. Om te beginnen is een huiseigenaar of andere opdrachtgever vaak niet de geschikte persoon om deze verantwoordelijkheid te dragen. Om die reden kan de eigenaar van een huisinstallatie aan zijn installatie werken, maar draagt zelf de verantwoordelijkheid.

Het wordt anders als een huiseigenaar dit laat doen door een wederpartij (installateur / werkaannemer). In het geval van een leek wordt de verantwoordelijkheid middels de werkovereenkomst verlegd naar de natuurlijke persoon die werkt aan de installatie. Een eventuele werkgever moet toezien dat aan de verantwoordelijkheden tegemoet wordt gekomen.

Een inspecteur of monteur is volgens NEN 3140 verantwoordelijk voor de uitvoering van het werk en moet ook ten minste een middelbaar elektrotechnisch niveau hebben door opleiding en/of ervaring.

'Erkent' zegt dus alleen iets over de relatie tussen eigenaar, verantwoordelijke, uitvoerder en of deze de juiste aanwijzing heeft gekregen binnen de structuur van verantwoordelijkheden. Voldoet u hier aan dan kunt u uzelf ook erkennen, maar besef dat er voor werken aan een elektrische installatie altijd iemand hoofdelijk aansprakelijk is. U moet dus kunnen aantonen dat u aan wet- en regelgeving hebt voldaan indien iemand daar om vraagt.

Kortom: U kunt aan de slag.
* Niet hoofdelijk aansprakelijk, maar hoofdelijk verantwoordelijk.