Kan ik een combinatieschakelaar aansluiten op drie draden (twee zwarte en 1 bruine)?

Ik wil een dubbele lichtschakelaar veranderen naar een combinatieschakelaar. Echter heb ik maar twee zwarte draden en een bruine draad. Op internet zie ik dat ze voor een combinatieschakelaar vijf draden gebruiken. Ik mis dus een blauwe en een groen/gele draad. Kan ik op drie draden nog wel een combinatieschakelaar aansluiten? Of kan ik die drie draden nog splitten naar vijf draden. Ik ben bang dat ik het antwoord al weet, maar omdat ik een leek ben in elektra vraag ik het toch maar voor de zekerheid....

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Als je een leek bent met Electra kom er dan niet aan de gevolgen kunnen ernstig zijn bel een elektricien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb de stroom er natuurlijk wel af als ik er mee bezig ben. Het plaatsen van het stopcontact snap ik wel. Mijn vraag gaat over de kabels. mvg.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Op een bepaald moment moet de stroom er ook weer op. Dát is pas het moment dat kortsluiting zich openbaart. (met alle mogelijke gevolgen van dien)

Antwoorden (1)

Nee, wat je wil kan niet zonder extra draden te trekken.

Je hebt een bruine die voor de aanvoer van spanning zorgt.
De twee zware gaan elk naar hun eigen lamp. Pas ná de lamp wordt de spanning weer via een blauwe draad afgevoerd.

Voor een stopcontact heb je minimaal een bruine (die heb je) en een blauwe draad (die heb je niet) nodig voor aan- en afvoer van de spanning.
Voor de beveiliging heb je ook nog een groen-gele nodig. Die is niet altijd noodzakelijk in droge ruimtes.

Je mist dus het e.e.a.
---
Ik merk een puntje van onduidelijkheid in mijn tekst:

Voor een stopcontact heb je minimaal een bruine (die heb je) en een blauwe draad (die heb je niet) nodig voor aan- en afvoer van de spanning.

moet zijn:

Voor een stopcontact heb je minimaal een bruine (die is aanwezig) en een blauwe draad (die is nog niet aanwezig) nodig voor aan- en afvoer van de spanning.
Toegevoegd op 01 mei 2019 13:15: tekst
Ozewiezewozewiezewallakristallix