Hoe kan ik lampjes op een draaiend rad monteren zonder dat er kabels in de knoop gaan?

Ik heb een rad van fortuin gebouwd die vastzit op een as en draait door middel van een kogellager.

Ik wil achterop het rad lichtjes vastmaken waardoor je als het waren een lichtshow krijgt tijdens het draaien. Tot nu toe heb ik een led-strip met USB aansluiting geprobeerd die ik heb vastgemaakt aan een powerbank, die ik achterop het rad heb geplakt. Echter veranderde het zwaartepunt daardoor zodanig dat hij vaak op hetzelfde vakje komt. (het rad is vrij licht en 50x50 cm)

Ik dacht eraan om vingerlichtjes (die dingen met een elastiekje, op batterij) achterop te plakken en aan te zetten voordat je gaat draaien, maar die moeten één voor één aangezet worden. Het liefst wil ik een ledstripje achterop hebben die gewoon aan kan.

Het probleem met verlichting met een stekker is voor mij dat als ik het rad draai, dat de kabels om de as gaan draaien en vast gaan zitten. Dit is niet wenselijk.

Ik vond de powerbank met USB-led een goed alternatief, maar toch werkt dit niet optimaal.

Heeft iemand andere suggesties? Ik hoor ze graag!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Sleepcontacten of koolborstels.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"Echter veranderde het zwaartepunt daardoor zodanig dat hij vaak op hetzelfde vakje komt."
Dat is een kwestie van balanceren.
Plak een gelijk gewicht (b.v. een tweede powerbank) op een tegengestelde positie op het rad.
Hoe beter je de balans krijgt, hoe minder het effect van het gewicht op het geselecteerde nummertje is.

Antwoorden (2)

Je zou een sleepring kunnen gebruiken: http://www.sleepringen.nl/miniatuur.html
gvrox
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
(Plus !)
Veel autosturen maken gebruik van dit principe b.v. voor contacten naar de claxon.
Je zou eens bij een autosloperij kunnen gaan kijken naar een oud stuur en wat koolborsteltjes.
Uit dat stuur kun je vast wel de nuttige onderdelen uit slopen.
De sleepring die @gvrox voorstelt is veruit de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing.
Een sleepring is echter wel storingsgevoelig wanneer er vuil op kan komen.
Bij hogere spanningen zijn de open en bloot liggende ringen ook gevaarlijk.

Wil je meer kwaliteit, dan zou je met inductie spoeltjes kunnen werken. Dat is het zelfde principe als waar je oplaadbare tanden borstel gebruik van maakt.
Het ontwerp is echter wel een stuk lastiger en duurder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix