Hoe zit het met de toner in een laserprinter?

Ik heb een laserprinter en zag onlangs dat zwart bijna op is. Van de andere 3 kleuren is er nog behoorlijk veel. Stopt hij met afdrukken als zwart definitief op is of gaat hij dan in kleur verder met afdrukken? Ik vind het zonde om die kleuren niet te gebruiken en de cartridge nu al te vervangen want ze zijn niet alleen hartstikke duur maar ik heb dat ook nog nooit gedaan en zie er dus erg tegenop.

5 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Bij een kleurenlaserprinter heb je aparte cartridges per kleur. Als de zwarte op is, hoef je alleen maar de zwarte te vervangen.
escape
5 jaar geleden
zondag
5 jaar geleden
Ik wist helemaal niet dat die kleuren afzonderlijk in de cartridge zitten. Nu wordt het nog moeilijke dan het me al leek.
Utrecht
5 jaar geleden
Juist makkelijker: het zijn afzonderlijke cartgidges (cassettes). Klep open, je pakt de zwarte toner eruit en nieuwe erin.
Een laserprinter gaat niet verder met de kleuren te gebruiken als zwart op is. Áls hij al blijft printen krijg je op een gegeven moment vegen en witte vlekken in je prints.
Toner blijft erg lang goed dus als je de kleuren weinig gebruikt, geeft dat niet.
Als zwart op is, dan stopt 'hij' niet met printen. De printer schakelt ook niet over op een andere kleur. Dus als zwart op is en je print een tekst met zwarte letters (vrij standaard) krijg je een leeg vel.
Overigens: een laserprinter kan zich erg pessimistisch gedragen. De mijne zegt al wekenlang dat ik de cartridge moet vervangen en doet het nog steeds dus dat valt nogal mee. Net zo pessimistisch als de brandstofmeter in de auto.
Toegevoegd op 12 april 2019 20:19: tekst
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Even eruit halen, schudden en weer terug doen werkt ook weer voor een paar weken. Dat doe ik als de afdrukken slecht worden.