Hoeveel Volt en Ampere is nou gevaarlijk?

Vanmorgen op het werk wilde ik mijn macbook lader in mijn macbook doen. Ik pakte zonder op te letten toen het stukje vast wat in je macbook moet, terwijl de stekker in een verlengsnoer zat. Ik kreeg een schockje en heb en uurtje last van mijn hand/arm gehad. De output van zon macbook lader (geen geaarde volgens mij, want het is zo een dunne stekker) heeft 14.86V en 3.04A.

Ik neem aan dat dit verder niet gevaarlijk is? Ik ben namelijk niet langs een dokter ofzo geweest. Ik vroeg me af wanneer dit echter wel zo is, aangezien ik na heel veel artikelen lezen er nog steeds niks van begrijp haha.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
Leesvoer.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
Waar jij last van had zal wel statisch ontlading geweest zijn.

Antwoorden (1)

Wat precies gevaarlijk is valt niet te zeggen, aangezien dat van veel omstandigheden af hangt.
Met elektroden op het hart (!) is 10 mA voldoende om het hart uit zijn ritme te krijgen.
Dat kun je weer in zijn ritme brengen met een (uitwendige) spanningsklap van 1700 Volt.
Zo zie je maar.
Als je met twee vingers de uitgang van een oplader beetpakt komt de stroom niet in de buurt van je hart. Er loopt dan max 100 mA door je vingers, en mogelijk een beetje door je arm.
Ik had laatst kuitkramp, en had daar ook een uurtje last van.
Overigens, je hersenen bedienen je spieren ook via elektrische spanningen.
En je huid, oren, ogen, tong, etc. sturen ook elektrische signalen naar je hersenen.
Alles is elektrisch. Ook dat je niet door de stoel zakt. En dat de stoel niet door de vloer zakt. Dat komt door elektrische spanningen.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg! Zo te zien heb ik nog wat lesjes natuurkunde nodig haha. Ik dacht dat stroom weer langs je been eruit ging (en dus eventueel langs je hart kan gaan) maar dit is alleen met hogere spanning/stroom dan? Op Wikipedia las ik namelijk dat 1A in principe al dodelijk is, daarom vroeg ik me af hoe ik een oplader waar 3A uitkomt kan aanraken. Maar als ik het goed begrijp krijg je niet die volledige amperage door je heen, en gaat het niet door heel lijf (of dus je hart) om eruit te gaan? Begrijp ik het dan goed haha?