Hoe detecteert de sensor van mijn e-bike dat ik tegenwind heb?

Ik blijf immers gewoon doortrappen.

1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als de lucht verplaatsing hoger is dan de snelheid dat je fietst heb je tegenwind.

Antwoorden (1)

Jouw e-bike weet niet of jij tegenwind hebt. Wel kan de sensor meten hoe hard jij zelf moet trappen. Bij tegenwind, maar ook als je een heuvel, brug of viaduct op fietst, zul jij harder moeten trappen. Nog voordat je dat zelf goed en wel doorhebt, past de e-bike de ondersteuning daarop aan.

Er zijn 2 manieren waarop de fiets kan meten hoe hard jij zelf moet trappen. Welk systeem op jouw fiets zit, zul je zelf moeten nakijken. Bij de rotatiesensor meet je fiets hoe hard je trapt door de snelheid van het ronddraaien van je pedalen te meten. Dit zegt echter niet altijd iets over hoe zwaar je moet trappen! Een trapkrachtsensor werkt (meestal in combinatie met de rotatiesensor) beter.