Hoe maak ik van een 12 en 24 volt trafo een 36 volt uitgang?

ik heb een trafo met een 12 en 24 volt uitgang daar wil 36 volt mee gebruiken hoe verbind ik het een en ander door

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
5 jaar geleden
Dat zal afhangen van de opbouw van de travo (als het kan).

Antwoorden (2)

Verbind een aansluiting van de ene trafo aan een aansluiting van de andere trafo.
Er zijn nu twee mogelijkheden.
1. ze staan nu in tegenfase.
De uitgangsspanning is dan 24V - 12V = 12V.
Dan moet je een van de twee trafos andersom aansluiten. Maakt niet uit welke.
2 De trafos hebben de fases in dezelfde richting.
De uitgansspanning is dan 24V + 12V = 36V.
Dan ben je klaar.
Reddie
5 jaar geleden
Als de secundaire kant van de trafo 3 aansluitingen heeft dan is de 12V aansluiting de middenaftak van de 24V wikkeling. Je kunt dan geen serieschakeling van 12 + 24 Volt vormen.
Alleen als de beide spanningen ieder een eigen wikkeling hebben dan kun je ze in serie schakelen waarbij je op fase/tegenfase moet letten om 36V of 12V te krijgen.
In deze situatie moet je dus 4 aansluitingen aan de secundaire kant hebben. Bovendien is de maximale stroom die geleverd kan worden bepaald door de stroom van de wikkeling met het dunste draad, dus maximaal de laagste van de twee...