Bestaat er een scanner die onder de 87.5 en de 108 mHz kan?

Ik wil graag zo'n scanner, waar kan ik die krijgen en waar is 'ie het goedkoopst?
De scanner hoeft niet te zenden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, zulke scanners bestaan.

De tegenwoordig verkrijgbare scanners (scannende ontvangers) kunnen doorgaans zowel onder als boven de 87.5 – 108 MHz frequentiemodulatie (FM) omroepband ontvangen.
Omdat de luchtvaartband in AM (amplitudemodulatie) i.p.v. FM wordt gebruikt zijn er wel scanners die voor dat gedeelte (108 – 137 MHz) en de door de militaire luchtvaart gebruikte aparte luchtvaartband niet erg geschikt zijn.
Maar verder kun je denk tegenwoordig alleen maar scanners vinden die volop onder en boven de genoemde FM omroepband kunnen ontvangen.

Zulke scanners koop je bij gespecialiseerde radio(hobby)zaken.
Waar ie het goedkoopst is hangt mede af van het gewenste type, want er zijn allerlei modellen die dus niet allemaal dezelfde mogelijkheden hebben. Zoek met de woorden radio scanner uniden. Dat laatste woord is een zeer bekend merk. Zet er nog een echt nederlands woord bij om meer binnenlandse hits te zien.
Je kunt wellicht ook goed terecht op Marktplaats, als iemand van die hobby is afgestapt. De keuze hangt geheel van je precieze wensen af.
De verschillen zitten o.a. in het aantal geheugenplaatsen waarin je actieve kanalen kunt opslaan om later een aantal kanalen in zo’n ‘memory bank’ continu te scannen. Zodra er dan iets gehoord wordt kan de scanner bijvoorbeeld even naar dat ene kanaal blijven luisteren of er daar nog een antwoord volgt, om daarna weer verder het rijtje af te blijven gaan. Dat is naar keuze in te stellen. Je kunt ook bepaald kanaal extra prioriteit geven omdaarvan niets te missen.

Let wel op: met name in het buitenland (vakantie!) is dit ‘afluisteren’ soms regelrecht verboden.
Voorzover mij bekend zijn er geen scanners die ook kunnen zenden.
.
De burger luchtvaartband is in het recente verleden opnieuw ingedeeld in véél meer en daardoor smallere AM kanalen. Er zijn daardoor oudere scanners die je niet precies op de exacte frequentie van zo’n kanaal kunt afstemmen, en dan kan het ook gebeuren dat je twee kanalen door elkaar heen ontvangt. Maar zelfs daarmee kun je nog steeds genoeglijke uurtjes luisterplezier beleven.
Een scanner die in die band alleen op de oude ‘bredere’ kanalen ontvangt, heeft 720 of 760 kanalen in die luchtvaartband, d.w.z. in het communicatiegedeelte tussen 118 en 137 MHz.
Tussen 108 en 118 zitten bakenzenders.
Toegevoegd op 07 juli 2018 15:31: tekst
Bordensteker