Hoe kan ik een stopcontact met dubbele schakelaar (jaren 60) vervangen door een nieuwe? Zie fotos en plaatje.

Aan de bedrading is verder niets veranderd. 2 zwart - geel/groen / blauw.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Zijn vraag gaat juist over dat aansluiten dus hoe moet dan nu? Waar moet wat dat wil hij weten.
PoppeSchuitema
6 jaar geleden
Officieel kan dit niet aangesloten worden . (punt)
TurfGraver
6 jaar geleden
Zo te zien, twee zwarte draden.
En een kroonsteentje? :(
1 zwarte zal dan mogelijk fase zijn (dat wordt meten).
Inekez1
6 jaar geleden
+
Voor stopcontact is bruin + blauw nodig.
Voor dubbele schakelaar is 2 keer zwart.
Geel/groen is randaarde. Er mist inderdaad een bruine draad. Ook als 1 van de zwarte draden eigenlijk de bruine is (zoals Turfgraver suggereert) dan mist er een draad. Er zijn namelijk 2 schakelaars die beide een zwarte draad nodig hebben.
PoppeSchuitema
6 jaar geleden
In principe mis ik de bruine draad= de stroomdraad
op deze manier kun je dit niet goed laten werken er moet een bruine draad bij in komen om
a) het stopcontact aan te sluiten
b) de schakelaar van stroom te voorzien
Normaalgesproken is:
bruin= stroom
blauw= min
zwart= schakeldraad (naar de lamp)
geel/groen= aarde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Normaalgesproken is:
bruin= stroom
blauw= min"
Normaal gesproken is bruin de fase en blauw de nul.

Het beste antwoord

Hoewel het een dubbele schakelaar is denk ik dat maar één schakelaar heeft gewerkt. Vanachter het kroonsteentje zit waarschijnlijk blauw en bruin, maar bij gebrek aan bruin heeft een knullige klusjesman hier een stukje zwart voor gebruikt. (is niet verboden, maar getuigt niet van vakwerk, en je installatie wordt hierop zeker afgekeurd)

Nu verbind je de zwarte draad van het kroonsteentje naar één kant van het stopcontact, en maar je een doorverbinding naar je schakelaar op één van de bovenste(op basis van de foto) aansluitingen, je ziet dat op het schemaatje van de schakelaar dat beide bovenste kanten intern al met elkaar verbonden zijn. De andere zwarte doe je op één van de aansluitingen aan de onderkant. De blauwe doe je op de andere kant van het stopcontact, en de geel/groene op aansluiting in het midden van het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
PoppeSchuitema
6 jaar geleden
Dan werkt nog steeds maar één van de 2 schakelaars en is het nog steeds een zeer amaturistische aansluiting
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Dan werkt nog steeds maar één van de 2 schakelaars en is het nog steeds een zeer amaturistische aansluiting"
Jouw bewering doet geen afbreuk aan mijn antwoord, het is mijn perceptie hoe het ooit gezeten heeft, iets wat de OP vraagt, en niet hoe het hoort te zitten volgens de NEN1010.
Mind you, ik merkte al op dat het met één schakelaar werkt, en dat het waarschijnlijk door een knullige installateur gedaan was. Dus wat wil je nu precies zeggen?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Idd knullig gedaan. + buurmannetje.
Overigens VS zegt "jaren 60" maar toen gebruikte men toch nog:
Groen - fase
Rood - nul
Zwart - schakel
Grijs - aarde
Dan is dit geen jaren 60 lijkt mij. Maar "jaren later gepruts".