Moet je minstens een USB-C (Gen 2) poort hebben om gebruik te kunnen maken van een externe grafische kaart op je laptop?

Ik heb een laptop met 2 USB-C poorten maar deze zijn niet thunderbolt poorten.

Zie link onderaan om de specificaties van mijn laptop terug te vinden:

https://www.asus.com/us/2-in-1-PCs/ASUS-ZenBook-Flip-S-UX370UA/Tech-Specs

Ik heb het model metv16 GB RAM geheugen, 256 GB SSD en Intel Core i7-8550U.

In de nabije toekomst zou ik graag gebruik willen maken van een externe grafische kaart maar ik lees hier en daar dat dat perfect kan als je laptop beschikt over een USB-C (Gen 2) poort, m.a.w. een thunderbolt poort die 40 Gb/s aan kan terwijl de Gen 1 poort van mijn laptop maximaal 5 Gb/s aan kan.

Ik ken weinig van laptops en wat al deze getallen betekenen maar ik vroeg mij dus af of het mogelijk is om een externe grafische kaart aan te sluiten op mijn laptop?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja dat moet. USB C gen 1 geeft niet voldoende bandbreedte om een GPU van data te voorzien (en weer terug).

Toegevoegd na 16 minuten:
Je hebt nu ook al wel "USB 2 ""videokaarten"" " maar dat is niet wat jij bedoelt. Dat zijn meer een soort externe monitor-adapters, die zelf geen tot weinig GPU-kracht bevatten.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik neem althans aan dat je een behuizing bedoelt waar je dan een Nvidia GTX 1080 oid instopt.

Toegevoegd na 51 minuten:
Dit soort constructies:
https://www.howtogeek.com/295442/the-best-ways-to-connect-an-external-graphics-card-to-your-laptop/
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja een GTX 1080 ofzo dat bedoel ik... Is er dan echt niks aan te vatten met mijn dure laptop? Helemaal niet mogelijk om alsnog een externe grafische kaart aan te sluiten op een gen 1 (5 GB/s) USB-C? Ik vind m'n laptop enorm premium en zou het een zonde vinden om hem te moeten verkopen :(
LeonardN
6 jaar geleden
Ik snap in het beginsel niet waarom je een dure laptop zou kopen als je wil gamen. Voor een 1000 tot 1200 eu bouw je makkelijk een desktop zonder al het gedonder met externe videokaarten en of warmte-ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je een dure laptop hebt en hij bevalt toch nog niet, dan heb je kennelijk de verkeerde gekocht. óf je wilt meer dan een betaalbare laptop kan leveren. Daarom zou het handig zijn als je duidelijk zou kunnen maken wat je nu eigenlijk wilt en/of waarom deze laptop dat niet (goed genoeg) doet.
LeonardN
6 jaar geleden
Lijkt me duidelijk. De vrager heeft een laptop met:
Integrated Intel® HD Graphics 620 En wil een laptop waarop hij via
https://www.howtogeek.com/295442/the-best-ways-to-connect-an-external-graphics-card-to-your-laptop/
dit een GTX 1080 op kan aan sluiten. Als hij een laptop had gehad met Thunderbolt/USB-C Gen.2 had dat gekund. Nu niet. Vandaar de vraag of zo'n apparaat niet op een USB C Gen1 kan. Met de laptop valt nu niet te gamen.

Andere antwoorden (1)

Thunderbolt en USB3 zijn twee verschillende dingen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

USB-C is de naam voor de connector, die zowel door USB 3.x als door Thunderbolt gebruikt wordt.

Bij Asus zijn ze ook al in de war want ze noemen het een USB 3.1 (gen 1) poort met een doorvoer van 5Gbps. Ze zullen 3.0 bedoelen, dat klopt beter bij gen 1 en bij de doorvoersnelheid.

Externe grafische kaarten m.b.v. USB e.d. zijn alleen geschikt als je niet te hoge eisen stelt. De doorvoersnelheid is gewoon niet hoog genoeg. Met Thunderbolt 2 en 3 kom je wel heel aardig in de richting. Intel claimt zelfs dat Thunderbolt 2 in staat is om een 4k-video via die interface af te spelen en tegelijkertijd op het ingebouwde scherm. Thunderbolt 2 gaat tot 20 Gbps, jou USB 3.0 maar tot 5 Gbps.
Als je geen HD-video wilt afbeelden of bijv. alleen maar een presentatie of demo's van apps op die laptop dan kan het best, ook via USB. Video met hoge resoluties of spelletjes kun je via USB vergeten. Thunderbolt is je oplossing als de ingebouwde kaart niet goed genoeg is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Beste, wat je zegt over 4K klopt niet, ik sluit mijn laptop probleemloos aan op een 4K monitor en dat op 60Hz, of bedoel je iets anders?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je dat scherm aansluit, direct op de ingebouwde aansluiting?
Het maakt ook alles uit of je een afbeelding op een 4k-scherm laat zien of een video laat afspelen.
LeonardN
6 jaar geleden
Of nog gekker op 4k gaat gamen. Een bureaublad en MS-paint laten zien op 4k scherm is geen kunst. Dat kon 15 jaar geleden wel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik kan gewoon IS 4K video's afspelen op 60Hz hoor. Bij de instellingen kan ik de resolutie gewoon aanpassen naar 4K @ 60Hz.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook op je externe (USB) kaart/adapter? Zo ja, wat is je probleem dan?
LeonardN
6 jaar geleden
Gaming. Video uitsturen op 4k is niet zo'n groot probleem daar hoef je geen adapter/USBvideokaart voor te hebben ook. Grafische game processing is zelfs op HD resolutie al een ramp met de ingebouwde GPU van de laptop. Vandaar dat je hier op GV vraag na vraag voorbij ziet komen van mensen die een laptop hebben gekocht en zoeken naar externe GPU's of hopen dat een interne GPU vervangen kan worden door een beter model.
99,99% van de tijd worden die vragers hier (of ergens anders) teleurgesteld. De vrager zit hier precies op het randje. Had hij een USB C Gen2 aansluiting ipv Gen1 gehad, had deze wel een exterene behuizing met GPU aan kunnen sluiten zodat deze nieuwe zware 3Dgames kan spelen op zijn laptop. Nu zal deze een desktop(liefst) of andere laptop moeten kopen. Een geheel nieuw systeem. Als je je focus verschuift van (4k)video naar gaming snap je het hele probleem. Voor 4K video heb je relatief weinig processingkracht nodig, wel een video-uitgang die het ondersteunt. Voor 1080p gaming heb je een monster laptop nodig, of een goede desktop. (of een laptop met USB C Gen2/TB).