Kan je iets van 12 volt op 6 volt aansluiten?

Ik heb net een handvatverwarming 12volt gekocht voor mijn e bike nu wil ik de draden op mijn voorlicht aansluiten maar die levert maar 6 volt. Doen ze het dan alsnog?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (1)

Je kunt ze aansluiten, alleen geven ze dan minder warmte.
De halve spanning op de weerstanddraad in de handvatten zal volgens de wet van Ohm ook resulteren in halve stroomsterkte en omdat vermogen spanning x stroom is heb je dus 1/4 vermogen.
De vraag is of de aansluiting genoeg stroom kan leveren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met een fietsdynamo is iets vreemds aan de hand. Die levert, als hij hard genoeg draait, altijd ongeveer hetzelfde vermogen, te weten 3 W.. Dat hij 6 V levert, is alleen te danken aan het 6 V 3W lampje. Dat brandt altijd even helder, of je nu hard of heel hard fietst. De handvat verwarming zal dus ook 3 W opnemen, bij welke spanning is afhankelijk van de weeratand van het element.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik dacht dat bij een E-bike geen aparte dynamo voor het licht gebruikt werd zodat de voeding van de accu zou zijn. Als ik me daarin vergis dan zou je inderdaad nóg minder warmte krijgen...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Correct. De enige oplossing is wat knutselwerk, waarbij het element in de handschoen van een aansluiting in het midden voorzien wordt. De twee draden van de oorspronkelijke aansluiting zijn samen met de nieuwe geschikt voor 6 V. De aansluiting op de accu moet het vermogen wel aan kunnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tot mijn grote verbazing kan ik er niet achter komen, of de verlichting uit de accu komt. Dat zou namelijk betekenen, dat de fiets geen verlichting heeft, als de accu leeg is. Lithium accu's schakelen helemaal uit, als ze bijna leeg zijn, anders gaan ze kapot. Vraag voor "Goeie vraag"?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volg de draadjes van de lamp(en) en je ziet zelf of ze uiteindelijk vanaf de fietsaccu komen of de controller. Zo ja, dan staat in de handleiding wat er gebeurt als de accu leeg is en je toch licht nodig hebt. Mijn gok is dat die accu dan nog een hele tijd stroom voor je lampen kan geven. Het vermogen daarvoor is, zeker met led-verlichting, maar een honderdste van het maximum vermogen voor de motor. 1 minuut op max. vermogen fietsen is dus al goed voor meer dan anderhalf uur licht!
Kijk in je handleiding of bel de fabrikant hoe het bij jou fiets geregeld is.