Staat er theoretisch gezien spanning op de nulleider?

Heb heel veel gegoogled, maar ik kom er echt niet uit.
Ik weet dat de nul geen spanning hoort te hebben tov de aarde, ik weet ook dat je de nul gewoon aan kan raken.
Aangezien het wisselstroom is dacht ik dat dit kwam omdat de nul met de aarde verbonden is en wij dit aan kunnen raken omdat wij via de aarde dezelfde polariteit hebben als de nul, zoals vogels op een hoogspanningskabel op de andere polariteit.
Iets klopt hier niet aan omdat ik met mijn dubbelpolige spanningsmeter met 1 pool kan meten of er ergens spanning op staat. Hij geeft dan niet aan hoeveel spanning omdat hij geen andere polariteit heeft om het mee te vergelijken maar wel dat er spanning op staat.
In theorie zou hij dus ook moeten piepen als ik 1 pool op de nul zet want de spanningsmeter maakt geen contact met de aarde, maar hij piept niet. Waar zit hier de denkfout?
Ik bedoel, in de generator zit simpel gezegd een spoel waarvan de uiteindes de fase en de nul zijn. De nul zit aangesloten op de aarde dat is de ene uiteinde en de andere de fase (die geleverd wordt door het net). Of zie ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
45.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog een vraagje wat er misschien ook mee te maken heeft:
Op mijn werk zijn we bezig met stijgleidingen in een appartement van 4 hoog te vervangen. Dus 1 streng wordt per woning afgezekerd op 35 ampere en iedere woning heeft een aparte fasedraad op die zekering vanaf de centrale aansluitkast in de kelder. De nul wordt echter gewoon doorgelust vanaf elke woning naar de volgende etage. Dus 4 woningen gebruiken dezelfde nulleider. Ik dacht dat er op de nul net zoveel stroom komt te staan als op de fase. Dit betekent dus dat er in het uiterste geval 4x35 ampere = 140 ampere op de nul komt te staan die maar 10mm2 heeft. Of komt er niet net zoveel stroom op de nul als op de fase in het circuit?
TurfGraver
6 jaar geleden
Spanning is een potentiaal verschil tussen twee punten.
Hoe een spanningsmeter zonder aarde (dus ook niet als je het vasthoudt) kan meten is mij een raadsel (welk spanningsmeter is het?).
De spanning tussen fase en nul (en dus ook aarde) wisselt elk seconde 50x (op het lichtnet).
De ene keer van fase naar nul en dan weer van nul naar fase.
Tussen aarde en nul is er geen potentiaal verschil (tenzij nul niet met aarde is verbonden).
Wat je vraag over de stijgleiding, zijn de 4 appartementen allen op de zelfde fase aangesloten of worden er drie fases gebruikt?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er sprake is van draad (of aansluiting of pool) tegelijk, aarde nul of fase, is er geen sprake van spanning, of liever gezegd spannings verschil. Je gebt altijd 2 polen met verschillende spannings niveou nodig om een stroom te laten vloeien. Dat is de reden dat vogels op een hoogspannings kabel kunnen zitten. Dus het gaat om spannings verschil niet om spanning.
Staat er nu spanning op de nul? Ja als je als een vogel op een fase draad zit. Niet als bij je huis aansluiting de nul en aarde gekoppeld zijn. Dan is het spannings verschil tussen nul en aarde 0. Theoretisch kan men ook de fase ipv de nul aan de aarde vast maken, in dat geval kan de nul t.o.v. aarde wel spanning voeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat betreft die stijgleiding, das helemaal waar wat je zegt. De nul krijgt alle stroom te verwerken van de 3 fasen! Nooit bij still gestaan, maar dat zou niet mogen..!
Goede vraag/waarneming dus. Dat word googelen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maak er een nieuwe vraag van.
TurfGraver
6 jaar geleden
Bij drie fasen zal nul niet volle vermogen te verwerken krijgen (bij gelijk belasting zelfs bijna 0).
Wel bij (4x) zelfde fase
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt, dat geld echter niet voor huis installaties.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Turfgraver Het is een dubbelpolige spanningsmeter van Duspel, Als ik met 1 pool de fase aanraak dan komt er een bliksemschicht in beeld en geen voltage, die komt pas als ik de andere pool op de nul of andere fase zet. (dan meet hij natuurlijk het spanningsverschil)
Vandaar mijn vraag waarom ik geen bliksemschicht te zien krijg als ik hem op de nul zet, want de duspel is geiosleerd staat dus niet in contact met de aarde terwijl er naar mijn inziens theoretisch gezien 230V ten opzichte van de fase op zit.
Dat van die 3 fase aansluiting weet ik vandaar dat de draad bij ons ook 1 maat dunner mag zijn maar dit gaat om woningen waar maar 1 fase binnenkomt. @jijgroot
Ik vroeg het vandaag ook op het werk maar dan krijg je als antwoord: geen idee eigenlijk, zo hebben ze het op kantoor bedacht.
Iedere etage zit wel op een andere fase maar dan nog, staat dezelfde aantal amperes van de fases ook op die ene nulleider lijkt mij.
Als ik een kookgroep aansluit gebruik ik ook 2 nul en 2 fase draden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Of zou het er toch mee te maken hebben dat er 3 verschillende fases gebruikt worden per etage?
Nu ik er over nadenk, als ik een meter aansluit met een aansluitwaarde van 3 x 80 ampere dan is de ene nul die je moet aansluiten net zo dik als de fases die ik aansluit, en dit gaat al 100 jaar zo.
Dan zou er dus 240 ampere in het uiterste geval moeten komen op de nul van 10mm2 dit lijkt me sterk :P
Zou het ermee te maken hebben dat de stroom die er loopt dan 3 keer op een ander tijdstip plaatsvind? (50Hz 3 fase)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in een seconde
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Per etage moet per streng zijn, dus iedere etage andere kleur fase. Ik denk dat turfgraver hier wel een punt heeft.
Maar Turfgraver, bedoel je hiermee dat als 3 etages allemaal precies bijvoorbeeld 10 ampere trekken er op de nul beneden dus zo goed als 0 ampere staat?
Volgende keer pak ik mijn ampere tang er is bij haha
TurfGraver
6 jaar geleden
@jjjgroot, ook (verschillende) huis installaties worden over verschillende fases verdeeld.
De stoom door de (gezamenlijke) nul zal dan kleiner zijn dan de opgetelde stroom van de fases en is het dus niet nodig om de nul vele malen dikker te hebben.
ALS de belasting gelijk zou zijn zou er zelfs nagenoeg geen stroom door de nul gaan. @Lucas010, ben benieuwd wat hij aangeeft als je hem in de fase steekt en verder niets (van de meter) aanraakt.
Zet die tang maar eens op de nul. ;)
Op moment dat er stroom door de ene fase loopt zal een ander 'uit fase' zijn er hierdoor zelfs soms bijna in tegengestelde richting lopen, in de nul zal dus nooit de optelsom van de stroom zijn bij meerdere fases.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/78/Simpel-3-faset-generator.gif
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan geeft hij een bliksemschicht aan, zo laat hij weten dat er spanning opstaat alleen niet hoeveel omdat hij niks heeft om het spanningverschil te meten. Ik snap daarom nog steeds niet waarom die bliksemschicht niet in beeld komt bij de nul... Hier staat toch ook spanning op ten opzichte van de fase? Als ik de pool die ik loslaat zelf beet zou houden begrijp ik het dat hij niks aangeeft maar hij hangt in de lucht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga morgen eens kijken of hij die bliksemschicht ook laat zien als ik de plus pool van mijn accu aanraak.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat met die amperes en draden begrijp ik nu eindelijk, dankje daarvoor!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De accu los, of in de auto zoals het hoort? Als je duspel gelijkspanning ook aangeeft met dat symbool, zal het net zo zijn als in huis: zit je op een deel van de auto, geeft dat aan de plus-pool houden ook die uitslag. Koppel je de minpool los dan niet. En doe je een draad van de pluspool naar het wildrooster waar de auto op staat(*) dan meet kun je elk ongelakt metalen deel van de auto onder spanning zien staan. Ik denk dat het alleen voor wisselspanning is, maar dan kan het alsnog, alleen niet met dat ding. Gelijkspanning geeft geen vibraties, dus dan zal meten met 1 pool echt contat, en door isolatie terug, wel een heel gevoelige meter vereisen. En daar heb je niks aan omdat die altijd uitslaat. (*) voor de steenmarters, die knagen anders je kabels en rubbers kapot
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb er niet meer aan gedacht maar lijkt me idd sterk dat hij bij gelijkspanning ook dat tekentje aangeeft. Ik denk zoals hier eerder ook gezegd werd, dat het magnetisch veld van de wisselspanning ermee te maken heeft dat die andere pool toch weet dat ik op de nul sta.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals een fitting schroevendraaier ook oplicht als ik hem op de fase douw en in de lucht spring. (Ja dit heb ik geprobeerd :P)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Turfgraver, jouw theorie geld idd voor draaistroom motoren/belasting, echter die trekken stroom utussen de 3fasen vandaan, ik betwijfel of jou theorie op gast voor een 3 of 2 fasen huisaandluitrn, met belastin tussen fase en nul
Wie is in de gelgenheid, 2 of 3 fases strokm td meten en de daarbij behorende gezamelijke nuldraad??
TurfGraver
6 jaar geleden
@jjjgroot, bij een meer fase installatie zal de maximaal stroom door de nul gwlijk zijn aan de stroom bij gebruik van 1 fase. Zodra er een volgende fase (120 graden uit fase met eerste) wordt gebruikt zal de stroom op hun gezamelijke nul afnemen.
Denk aan drie fase inductiekookplaat, de nul is niet dikker dan 1 van de fases.
Als alle fases zelfs gelijk worden belast zal dit bijna 0 zijn.
Maar betwijfelen is altijd goed, overtuig je zelf. ;)
TurfGraver
6 jaar geleden
Daarbij, bij draaistroom wordt voor driehoek geen nul gebruikt. Een huis aansluiting (met nul dus) zal (als er meerdere fases zijn) een draaistroom ster opstelling zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Krachtstroom
Uit de hoofdeigenschap van een driefasenspanning (de fasen lopen 120° van elkaar uiteen) is verder af te leiden dat de som van de drie spanningen op ieder moment 0 volt is. Dit houdt in dat indien men een symmetrische belasting in ster aansluit op de krachtstroomaansluiting, er door de gemeenschappelijke nulgeleider geen stroom loopt.
Nu zal het in een huisinstallatie zelden symmetrisch belast zijn maar dus nooit meer dan als bij 1 fase.

Antwoorden (5)

Ten eerste: de nuldraad is meestal, maar niet altijd gekoppeld aan de aarde. Ten tweede: de nuldraad voert de elektrische stroom van de fasedraad als het ware terug. Daardoor kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting toch een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor jouw reactie, dit is alleen geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Terugkomend op jouw antwoord.
Jij zegt de nul voert de stroom "als ware terug".
Maar hier gaat mijn vraag dus over. Het is wisselstroom dus naar mijn inziens krijgt de fase net zoveel terug.
Leg mij als ware is uit?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, de fase en de nul krijgen steeds dezelfde hoeveelheid elektronen van elkaar. Door de lamp (TV, grill, kookplaat enz) heen en weer getrokken/geduwd, als het goed is. De nul blijft nul, zolang de stroom niet zo groot is dat die een spanningverschil van enige betekenis veroorzaakt in het koperdraad. Dat moet dus dik genoeg zijn. Zou je een gloeidraad in het stopontacht steken (beide gaatjes) dan is de spanning aan de ene kant van die gloeidraad wisselend tussen +325 en -325 Volt en steeds lagere schommelingen naarmate je dichter bij de 0 zou meten. Wordt die ene kant dan warmer dan de andere? Nee, de stroom is wel overal hetzelfde. Van spanning wordt een draad niet warm (een mens wel, maar dan bij een thriller of examen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zie mijn reactie op je andere reactie
Als er sprake is van draad (of aansluiting of pool) tegelijk, aarde nul of fase, is er geen sprake van spanning, of liever gezegd spannings verschil. Je gebt altijd 2 polen met verschillende spannings niveou nodig om een stroom te laten vloeien. Dat is de reden dat vogels op een hoogspannings kabel kunnen zitten. Dus het gaat om spannings verschil niet om spanning.
Staat er nu spanning op de nul? Ja als je als een vogel op een fase draad zit. Niet als bij je huis aansluiting de nul en aarde gekoppeld zijn. Dan is het spannings verschil tussen nul en aarde 0. Theoretisch kan men ook de fase ipv de nul aan de aarde vast maken, in dat geval kan de nul t.o.v. aarde wel spanning voeren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wisselspanning veroorzaakt stroom in alles wat kan geleiden en ook capaciteit heeft. Wisselstroom die "door een condensator" loopt, bestaat in feite uit de stroompjes aan beide kanten die doodlopen en weer teruggaan. Als er een vleermuis hangt aan gewone wisselspanning, en giraffe zijn kop er te dicht naast houdt, kan die vleermuis het in zijn pootjes gaan voelen. Zonder giraffe kan dat bij laagfrequente wisselseenpanning pas bij duizenden volts. Hoogspanningskabels hebben dat. Er zitten geen vogels op, want die hebben ook kleine pootjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus?
De nuldraad voert theoretisch gezien geen (of heel weinig) spanning. De wisselspanning op de fasedraad zal gedurende 1 sinus dan ook de halve periode positive spanning voeren, de andere helft negatieve.
Op deze manier kan er dus wisselstroom lopen zowel ván als naar de nuldraad.
De spanningstester zal wanneer 1 pool op de nuldraad en 1 pool los géén spanning detecteren omdat er geen stroom door de tester loopt.
Als de spanningstester ook lage spanningen kan detecteren dan zal, als de groep waarop je aan het meten bent belast is, de tester die lage spanning kunnen detecteren, vooral als je tussen de nuldraad én een aardaansluiting test.
In de praktijk kan er op de nuldraad een spanning van een paar Volt staan, omdat de nuldraad niet bij jou thuis maar in het trafohuisje in de straat aan de aarde verbonden is.
De stroom die door de nuldraad loopt veroorzaakt een spanningsverschil tussen begin en einde van de draad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"omdat de nuldraad niet bij jou thuis maar in het trafohuisje in de straat aan de aarde verbonden is."
In sommige gebieden zit de aardpen op het nul blok in de huis aansluitkast.
Ik denk dat jouw meter dat alleen doet bij wisselspanning. Dat doet de mijne ook, zelfs op afstand. Dat is een extra'tje in mijn multi-meter, dat al op zeer kleine spanningsverschilletjes reageert. Ze zijn ook los te koop, maar meestal ergens gratis bij. Zo weinig kosten ze blijkbaar. En ze zijn vaak hypersensitief: een geïsoleerde, nergens op aangesloten draad hoeft maar over metalen voet van een bureaulamp te liggen, en zo'n detector slaat alarm. Ze zijn bedoeld om ongelukken te voorkomen met wisselspanning. En dat doen ze goed. Geeft die detector niks aan, dan is er geen wisselspanning in de buurt (enkele centimeters). Omgekeerd weet je het niet, het kan capacitatief meetrillen zijn met een wisselspanningsbron, piepkleine lekstroompjes door islolatie, trillingen uit TV, computer, mobiel enz.

Ik zie/hoor vaak dat dat niet kan, als de meter nergens geaard is of verbonden met een draad waar geen (of een andere) spanning op staat, omdat er dan geen spanningsverschil is. Dat is onjuist: er is een spanningsverschil, en er loopt stroom. Heen en weer, steeds tot het niet verder kan. Heel weinig, maar genoeg voor zo'n detector. 50 x per seconde wisselt dat kleine stroompje van richting. Ik wed dat jij een flikkerend lichtje ziet als signaal.

Toegevoegd na 17 minuten:
Nu nog waarom de 0 pool je detector* niet activeert: jouw 'denkfout' is een verkeerde veronderstelling. Als de polen van het lichtnet steeds zouden wisselen van spanning, zou die detector wel aanslaan. Maar de 0 leiding is echt 0. Hoort althans een spanning van 0 te hebben. De andere heet fase, geen plus of min omdat die afwisselen + en -* is.

* meten doet zo'n ding niet echt. In theorie wel maar dat voert te ver. Dat inbouwen in een multi-meter maakt nog extra verwarring mogelijk. OK, het is toch meten. Onderscheid maken tussen twee toestanden: wel/niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij maak jij een denkfout :P de nul hoort een spanningsverschil van 0 te hebben ten opzichte van de aarde. Dit omdat deze uiteindelijk verbonden zijn. Maar de nul heeft ten opzichte van de fase een spanningsverschil van 230V. Dus snap ik nog niet waarom mijn Duspel geen bliksemschicht laat zien bij de nul. Of hij moet op een of andere manier toch weten dat ik op de aarde staat al is hij geisoleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik maakte geen denkfout, maar formuleerde niet helemaal correct: die 0 hoort een spanningsverschil van 0 te hebben met de aarde. Ik noem dat gemakshalve een spanning van 0. Stilzwijgend uitgaand van de aanname dat de aarde geen positieve of negatieve lading heeft die iets voorstelt, gezien de capaciteit van de planeet. OK, Aarde is anders gedefinieerd door elektriekelingen, maar toch. Er gaat nog geen spinnendraad de lucht in door die lading. Kun je vertellen wat een Duspel is? En zet in gedachten je huis eens op isolatiemateriaal en verbind het betonijzer, de verwarming en de waterleiding allemaal met de fase (dus steeds + en - 325 Volt (piek, effectief 230). Dan gaat je Duspel, als het is wat ik denk, wel die 0 detecteren als fase. Terecht, want dan zit daar het gevaar. Mooie uitvinding toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zit in dat gedachtenexperiment wel zonder water, want het moet los zijn van de echte aarde, die planeet. In het echt kun je het ook uitvoeren, met een accu en een 230volt omvormer. Dan een mini-net aanleggen een stekkerdoos, en iets dat als huis/aarde fungeert (metalen tafel, bakblik )als het geheel maar past op een isolerende laag. Bed. droge houten tafel, plastic nog beter., Dan is er nog geen aarde, die mag je kiezen. Hoeft niet voor normaal gebruik van een omvormer, maar voor de proef wel. Kies dus welke pool van die 230 volt je aansluit op de tuinstoel waar je in zit te relaxen, net onder de douche vandaan en nog niet aangekleed... Grapje, het zou kunnen maar toch. Doe maar gekleed, een foutje is zo gemaakt. zet ipv een mens, die meter (duspel)op de plaatselijke en tijdelijke aarde. Dan een draad erbij, die in 1 van beide gaatjes van de omvormer zit. Is die ook aan de plaat verbonden waar je meter ligt, dan geeft die niks aan. Dan maak je eerst die plaat los van de ene pool, en daarna verbind je ḿ met de andere. Dan staat er ineens wel wisselspanning op dezelfde draad. Het opgetilde huis in het klein.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het verhaal, dat weet ik en klopt ook allemaal maar ik denk dat je mijn vraag niet snapt :P
Die duspel meet spanningsverschil met 2 polen, dan komt er in beeld 230V. Als ik 1 pool op de fase zet en de andere los laat dan komt er een bliksemschicht in beeld waarmee bedoeld wordt dat er spanning op staat hij weet alleen niet hoeveel, omdat hij niks heeft om verschil te meten. Omdat de duspel geisoleerd is, verwacht ik dus dat het bliksemschichtje ook in beeld komt als ik de nul aan raak maar dat gebeurd niet. Dus hij meet "iets" ten omzichte van de lucht waar de andere pool van de duspel in hangt. Waarom meet hij dan ook niet "iets" van de nul ten opzichte van de lucht waar de andere pool van mijn duspel in hangt. Misschien klinkt het een beetje warrig ik weet niet hoe ik het beter uit kan formuleren haha.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat jij beschrijft, lijkt als 2 elektronen op wat mijn meter doet, behalve dat het bij mij geen bliksemschicht is maar een flikkerend ledje of neon of nog andersoortig lampje. En ook behalve dat het bij mij aangaat bij een wisselspanning in een geleider (draad meestal) op (korte) afstand. Er zal wel een spoeltje als detector in zitten. Met een slecht afgeschermd speakersetje kun je soms, en met een dynamisch werkende microfoon, waar ook een spoeltje in zit, kun je ook wisselspanning (die onvermijdelijk ook een of grotere wisselstroompje veroorzaakt in die geleider) detecteren. Dan hoor je gebrom. Die lucht vult alleen de ruimte waar de meter met zijn capaciteit, meestal aangevuld met die van de eigenaar, zich bevindt. Voor de eigenaar wel handig bij het ademen, maar voor de meter irrelevant. Het gaat om het (steeds van richting veranderende) vesrschil in spanning dat 1 pool wel, en de andere niet heeft t.o.v. de omgeving. Een omgeving die altijd een beetje geleidend is en dus lekt naar de aarde. en via de aarde naar de 0.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ctd...
De 0 trilt alleen t.o.v. de fase, de fase tov de 0 en de aarde en alles wat heen lekt. een andere manier om te zeggen dat er wisselspanning op de fase staat tov de aarde, en op de nul niet.
Daarom kan die 0 ook niet dmv inductie de detector activeren, als die helemaal geen contact heeft met de fase. De fase is a.h.w. de Waddenzee, met eb en vloed, de 0 het IJsselmeer met de sluizen naar een groot stuk van Friesland open. Dan kun je vanuit Friesland wel water door alle kleine duikertjes naar zien in en uitstromen noordelijk van de Afsluitdijk, maar niet ten zuiden ervan. Terwijl het hoogteverschil net zo relatief is als het spanningsverschil in tussen de 0 kant van je stopcontact, en de fase. Het verschil zit 'm in het land, de duikers zijn, en wallen van de slootjes in de buurt van de zeedijk. Die zijn en blijven even hoog als het IJsselmeer, zolang de sluizen daarheen open staan. En jij met je meter bent op de wal of op het Friese binnenwater, dat maakt niet uit. Je merkt niks van eb en vloed, behalve in zo'n duikertje of er vlakbij. Om het binnenwater op en neer te zien gaan, moet je juist wel op een schip zijn in de Waddenzee. En als het schip groot genoeg is, lijkt dat net een continent. Dus andersom kan ook, alleen moet je dan op zee wonen en getijdenenergie uit het IJsselmeer betrekken. Hier kan ook een gedachtenexperiment bij met alles opgetild, maar dat is al gebeurd, de hele planeet hangt los in de ruimte. Dus ik heb mijn best gedaan. Jij mag de boel weer opruimen als je alles bekeken hebt.
Je denkfout is gelegen in het feit dat er op een nulleider weliswaar geen spanning staat, maar dat dit niet betekent dat er geen stroom doorheen loopt.

De stroom door de nulleider is immers gelijk (maar tegengesteld in richting) aan die welke door de fase loopt.

Omdat de spanning sinusvormig is, is de stroomsterkte dat ook. Je hebt om de nulleider dus een wisselend magnetisch veld.

Wanneer je je dubbelpolige spanningsmeter in dat veld houdt, dan zullen de beide meetsnoeren als een antenne werken. Die 'antenne' in een wisselend magnetisch veld zullen tot kleine spanninkjes in de meetsnoeren leiden.

Die worden door de spanningsmeter braaf gedetecteerd en dus gaat deze piepen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is dus geen denkfout want dat weet ik ook.
Dus wat jij wil zeggen is dat als ik 1 pool op de nul houdt er toch via machnetisch veld contact gemaakt wordt met de andere pool? En hij daarom dus geen blikschemschicht laat zien zoals bij de fase wel?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Nee, hij maakt geen contact met de andere pool. Wanneer je 2 geleiders op een afstand van elkaar en geïsoleerd van elkaar in een wisselend magnetisch veld houdt, dan ontstaat er spanning tussen die geleiders (= het principe van een antenne) Jouw meetsnoeren voldoen aan die definitie. Bovendien raakt één van de snoeren de geleider nog aan wat ook nog eens versterkend werkt omdat het potentiaal nu niet meer kan zweven. Die "antenne-spanning" is wat gemeten wordt.