Is het mogelijk een sigarettenaansteker met gloeispiraal aan te sluiten op het electrish netwerk van thuis?

Nou, laat ik het op goede hoop maar proberen dan..

Hallo, ik ben Thijs en mijn hobby omtrent electronica begint me steeds meer te fascineren.. Alle stekkertjes gaan kapot, sluit ze weer aan op een andere verbruiker, "Wat gebeurt er als ik dit snoertje, daar op aansluit, of misschien beter gezegd, wat doet het dan niet meer" Haha..

Maar nu ben ik dus met mijn volgende kriegel in mijn hoofd bezig en dat is het volgende.

Ik wil een sigarettenaansteker, dus puur om dat knopje in te drukken en het gloeispiraaltje te laten gloeien, in een gipsenmuur of desnoods een plank inbouwen, zodat je altijd een electrische aansteker klaar hebt staan, mooi subtiel verwerkt in de muur..
Haha, beetje vreemd, wel lekker..

Hoe ga ik het realiseren om zo'n, aanstekerhuis van de goede stroom te laten voorzien, via de stopcontact thuis?
Had al het een en ander geprobeerd, zonder resultaat.

Heb hem wel werkend gekregen doormiddel van een Lipo batterij uit een drone met een capaciteit van 11.1V en 2800 Mah.

Alleen die batterij kan ik er niet ook inbouwen, en zo wel dan zou ik hem regelmatig aan de oplader moeten zetten om een compleet lege lipo te voorkomen..

Wie kan me bij deze wens helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Een sigaretten aansteker trekt zo’n 6A (piek) bij 12V.

Wanneer je dus een 12V voeding kan vinden die een dergelijk ampèrage aan kan ben je klaar.

Een andere (wat ruwe) optie is een auto-accu te gebruiken en er een accu-oplader constant op aangesloten houden.

PS. ik hoef je toch niet te waarschuwen voor brandgevaar e.d. ???
Een muur is nu eenmaal niet op hete aanstekers e.d. ontworpen.
Denk ook aan stof dat rondom de aansteker kan komen zitten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Alleen een transformator is al genoeg. Ding wordt ook prima warm op wisselstroom. Moet wel nog steeds genoeg stroom kunnen leveren. Wordt geen heel klein trafootje, maar ook niet een heeel grote, moet in te bouwen zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@haabee
Klopt, het mag ook wisselstroom zijn !
En anders een diode of zelfs een gelijkrichtbrug ertussen. 'Voeding" was hier breed bedoeld. :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschuwingen kunnen nooit voldoende gegeven worden, en het is goed als iemand van buitenaf mogelijke gevaren aankaart die ik door mijn enthousiasme om het te laten werken misschien even niet zie..
Ik weet ondertussen dat het werken aan een electrisch cirquit een bepaalde vorm van zorgvuldigheid vereist, en ik zou nooit zomaar zo'n aansluiting permanent aansluiten met mijn hobby vaardigheden zonder de zekerheid dat het echt voor 100% veilig is. Met de informatie van een piek van 6A ben ik al heel tevreden, mijn multimeter reageerde niet als ik ampere door wou meten, na het doormeten van 2 buiszekeringetjes kwam ik erachter dat die geen weerstand meer doorgeven dus die moeten ooit eens geklapt zijn.. Maar 6A is relatief hoog toch? Elke stekkerblok die ik heb bekeken op uitgaande stroomsterkte kwam volgens mij nooit veel hoger dan max 1A.. Is het dom als ik vraag wat het gevolg is als ik bijvoorbeeld pak en beet 18Volt op de aansteker zou aansluiten?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Je vraag of 6A hoog is ? Voor het antwoord moet je bedenken dat je met maar 12V te maken hebt. En niet de 230V van het lichtnet. In de elektriciteitsleer geldt: P = U x I waarin:
P : het vermogen, in watt (W)
U : de effectieve waarde van de elektrische spanning, in volt (V)
I : de effectieve waarde van de elektrische stroom(sterkte), in ampère (A) Je hebt
12V x 6A = 72W. Dat valt dus best wel mee. Had je 220V gehad en 72W moeten leveren dan had je slechts 72W / 220V = 0,3A nodig gehad. Ga je je voltage opstoken naar 18V, dan krijgt je aansteker 50% meer vermogen te verwerken. Zo'n 108W, dus. Al die 108W worden in warmte omgezet. Je aansteker zal dus heter worden. Mogelijk zo heet dat er onderdelen gaan smelten.
Dat zou eenvoudig kunnen met een halogeentrafo als voeding.
Er van uitgaand dat de aansteker 6A trekt is een trafo van minimaal 75W voldoende.
Halogeentrafo's zijn bij een bouwmarkt te koop, platte inbouwmodellen van 105W zijn perfect voor dit idee. De elektronische versie kan in principe continu aan de 230V aangesloten blijven, de trafo trekt onbelast vrijwel geen stroom. Pas als je de aansteker indrukt gaat er stroom lopen. Als je een aanstekeraansluiting met ingebouwd lampje hebt dan kun je die ook aansluiten zodat je de aansteker in het donker kunt vinden.