Is het mogelijk om een Desktop computer van 650 watt op een lange termijn te laten draaien of een accu?

Ik zat zelf te denken aan een UPS maar een UPS is niet gemaakt om een computer eindeloos te laten draaien op een accu.

Als 2e dacht ik aan een auto accu van 24V 50A (verzin ik maar even.) Als je dat kan omvormen naar 230V DC dan zou het denk ik moeten werken.

Hebben jullie een goed ideetje, of bestaat zoiets al?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In het academische ziekenhuis waar ik werkte, gooiden we alle labapparatuur en ook alle pc's gewoon op een ups hoor... De aggregaat was een centrale oplossing voor het hele ziekenhuis zodra de stroom uitviel, maar de ups apparaatspecifiek. En natuurlijk redundant.
Mijn man zou je probleem anders oplossen: die werkt graag met zonnepanelen, waarvan hij de energie weer opslaat in tesla batterijen, welke hij gebruikt als noodopslag elektra. Dit kun je niet alleen aan je pc hangen, maar ook gebruiken om weer stroom terug te leveren aan je energiemaatschappij. Zelf zou ik je dus zeggen: pc-ups-aggregaat of accu-stroomopwekker. En dat is allemaal al 220V DC verkrijgbaar.

Antwoorden (2)

Alleen als de accu van de auto gelijktijdig opgeladen wordt (dus door de motor te laten draaien of rond te rijden). Je zou dan met een inverter(omvormer) zoals deze het voor elkaar kunnen krijgen:
https://www.conrad.nl/nl/e-ast-hpl-1200-d-12-omvormer-1200-w-12-vdc-12-vdc-11-15-v-schroefklemmen-usb-aansluiting-randaarde-contactdoos-512970.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQjw1ufKBRDYrqLzrY3dy88BEiQAPI_r4Rap850AQXIOhqDIDVYUDBoH7LKWDQ8WTIjh2VMT8CkaAq0o8P8HAQ&tid=811675386_50402390548_aud-318018382546:pla-304427495495_pla-512970&WT.srch=1

Let daarbij dus goed op de specificaties. Ik vraag me ook sterk af of het op alle auto's (alle accu's dus) werkt. Bij een zwaardere auto of camper zal de kans op succes hoger zijn.

Als alternatief zou ik een aggregaat aanraden.
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=REGULAR&search=aggregaat
Ook hier weer goed op vermogen (watt) letten. Ze maken wel een hoop lawaai dus als je daar geen(minder) last van wil hebben zou je met een kabelrol moeten werken.

Toegevoegd na 57 seconden:
Dus ja er is van alles mogelijk, maar een accu die je uit een auto haalt zal binnen tellen leeggetrokken worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is maar wat je 'lange termijn' noemt. Op jouw 24V 50Ah accu kun je die PC zo'n 1 á 1,5 uur laten werken. Ik ga er dan van uit dat hij gemiddeld niet meer dan 350W gebruikt. 650W is sowieso veel, een gewone huis-tuin-en-keuken-pc gebruikt rond de 100W. Is het een GamePC?
Jouw voorgestelde accu zou een uur lang 1200W kunnen leveren. Gebruik je een auto-accu, dan houdt het bij 400W al op. Gebruik je een speciale tractie-accu, dan kun je tot 600W gaan. 400W een uur lang terwijl je er 350 gebruikt geeft een tijd van een uur ongeveer. Je verliest ook wat door het omzetten van 24->230V. Voor de tractie-accu kom je dan dus op 1,5 uur.