Wat is de spanning van één elektron uit het stopcontact?

Als ik 1 elektron uit mijn thuis net kon 'vissen' en doormeten wat meet ik dan: 230 V of iets anders?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Spanning is gedefinieerd als Energie per hoeveelheid Lading (1 Volt = 1 Joule/Coulomb, of 1 Watt/Ampere).

Eén electron die uit het stopcontact komt heeft dus nog steeds een spanning (potentiaal) van 220 Volt; omdat de lading echter klein is ( 1 electron = 1,602 214·10-19 Coulomb) is de hoeveelheid energie van dat ene electron heel klein (220 V * 1,602 214·10-19 Coulomb = 3,5 ·10-17 J)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook de definitie van electronVolt (eV).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus: als ik het goed begrijp draagt dat losse elektron de spanning 230 V echter is de energie afhankelijk van het aantal ekektronen. Waarbij de energie van 1 elektron natuurlijk verwaarloosbaar klein is. Is het amperage daar dan direct aan te koppelen? De hoeveelheid elektronen in een stroom die dan de kracht maken?
tinus1969
6 jaar geleden
@Remmie63, sterker nog; stroom (in Ampere) is gewoon het aantal electronen per seconde. En spanning (energie per electron) maal stroom (aantal electronen per seconde) = vermogen (energie per seconde, het aantal electronen valt weg uit de vergelijking).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Veel dank voor dit antwoord!

Andere antwoorden (1)

Je kan het vergelijken met water, dat ion zou een druppel zijn:
Als je een kraan opendraaid, zal het water eruit lopen/spuiten, dit komt door het druk (spanning) van hrt water in de leiding. Leg echter 1 druppel op de grond en zie ef staat geen spanning meer op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus dat betekent dat spanning de hoeveelheid ionen is? Hoe hoger de spanning des te meer ionen samengepakt.
tinus1969
6 jaar geleden
@Remmie63, @jjjgroot, de hoeveelheid ionen is juist de hoeveelheid stroom. Daarom ook een min.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee de als de kraan dicht blijft
, blijft de spanning het zelfde.
Dus aantal druppels/ionen heeft niets met spanning te maken.
tinus1969
6 jaar geleden
@jjjgroot, en dus? het is niet meer duidleijkw at je nu eigenlijk beweert.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil het voor jou nog wel een x uitleggen