Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoort het motortje van de koelkast warm te zijn?

Vanmorgen kwam ik naar twee weken thuis. Onderin de koelkast vond ik gele vloeistof. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Het rook heel smerig.

Nu heb ik de koelkast (18 jaar oud) van zijn plek getrokken en de achterkant bekeken. Ik zie geen onbezorgde dingen, alleen is het motortje, het zwarte ding erg heet. Hoort dat?

De koelkast koelt nog goed en de diepvries vriest ook nog goed.

Ik vertrek vanavond weer voor een week. Is dit nog vertrouwd?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het was geen lekkage van levensmiddelen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
904
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een 18 jaar oude koelkast is aan vervanging toe. Gebruikt veel teveel energie!
De compressor is versleten, draait bijna continu om de koelkast koud te houden. Wordt dan heel heet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat motortje is de compressor. Die wordt inderdaad warm tot heet, dat is normaal. Als de koelkast nog goed koelt dan werkt de compressor blijkbaar nog goed.

Door de leidingen van de koelkast loopt een gas, geen gele vloeistof. Waarschijnlijk is er toch iets van het voedsel gaan lekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Plus ! Toch een opmerking: De koelkast werkt doordat er gas tot een vloeistof geperst wordt waarna die weer wordt verdampt.
Strikt genomen loopt er dus wél vloeistof door de leidingen.
Maar bij een gebroken leiding zal die vloeistof in gas overgaan en dus inderdaad geen gele drap vormen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding