Bij serieschakeling wordt de spanning 8x zo hoog, het aantal ampѐre én het aantal ampѐre-uur blijft gelijk aan 1 batterij. Bij parallelschakeling is de spanning gelijk aan 1 batterij maar is het aantal ampѐre én het aantal ampѐre-uur 8 x zo hoog.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het aantal ampere (de stroomsterkte) wordt bij een serieschakeling niet meer, maar het aantal ampereuur (de lading of capaciteit) wordt wel 8x zo groot. Het totale voltage (spanning) wordt ook 8x zo groot.

Als je ze parallel aansluit blijft het voltage gelijk (1,5V), wordt het aantal ampereuur (de lading of capaciteit) 8x zo groot en wordt de stroomsterkte 8x zo groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bij serieschakeling loopt dezelfde stroom door alle acht cellen, het duurt precies even lang voordat ze alle acht geladen of ontladen worden bij een bepaalde stroom alsof je 1 cel met diezelfde stroom zou laden. Het aantal ampѐre-uur wordt dus NIET 8 x zo groot!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@koosknip Het aantal ampѐre-uur wordt in beide gevallen 8x zo groot. Tenminste, als het aantal ampѐre-uur wordt gebruikt om de capaciteit aan te duiden. Als een batterij een capaciteit heeft van 3.300Mah dan hebben 8 batterijen een gezamenlijke capaciteit van 26.400Mah. Het verwarrende is dat ampѐre-uur geen SI-eenheid is en dus ook voor andere doeleinden (in andere definities) kan worden gebruikt, zoals de totale lading die daadwerkelijk stroomt in een uur. Dat laatste is in serie inderdaad gelijk aan 1 batterij en bij parallelschakeling 8x zo groot. Ik heb de aanname gemaakt dat vraagsteller het eerste bedoelde: de capaciteit. Dat is inmiddels bevestigd in latere reactie van vraagsteller, het gaat om de capaciteit van een powerbank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De capaciteit van een cel wordt theoretisch gedefinieerd als de stroom x de tijd in uren die nodig is om een cel geheel te laden of te ontladen.
Als men een cel van 3300mAh met 1A laadt dan duurt het dus 3,3 uur.
Bij serieschakeling van 8 cellen dan loopt dezelfde stroom door alle cellen, met deze 1A duurt het dus nog steeds 3,3 uur voordat alle cellen tegelijkertijd geladen zijn, de capaciteit van deze 8 cellen in serie is dus ook nog steeds 3,3Ah of 3300mAh. Je hebt wel een voeding met een 8x hogere voedingsspanning nodig en het vermogen van de voeding (of bij ontladen van de cellen) is dan ook 8x zo groot.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@NickBoven Je kunt wel zeggen dat TS de capaciteit bedoeld, maar dan moet je dat dus zeggen. Het aantal Ah neemt bij serieschakeling NIET toe, de capaciteit en dan alleen als je bedoelt hoeveel energie (hoeveel Joules) geleverd kan worden, WEL.
Je vraagt naar het aantal ampere, maar in je toelichting heb je het over het aantal ampere-uur (mAh). Welke van de twee bedoel je?

Als je het over het aantal ampere (A) hebt: dat blijft hetzelfde als je de batterijen in serie zet. Bij een serieschakeling blijft het aantal ampere gelijk en neemt het voltage toe. Wil je meer ampere, dan moet je de batterijen parallel zetten: dan neemt het aantal ampere toe en blijft het voltage gelijk.

Het aantal ampere-uur neemt in beide gevallen toe, of je de batterijen nu in serie of parallel zet.

Cryofiel
7 jaar geleden
macuser2000
7 jaar geleden
laat ik het zo zeggen; het is voor een 12v powerbank, waarbij ik 8 x 1,5v aa batterijen wil gebruiken, en deze dus in serie wil zetten. kan ik op die manier een een 26400 Mah powerbank creëren?
Cryofiel
7 jaar geleden
Ja, het aantal mAh wordt dan acht keer zo groot. Houd er wel rekening mee dat het aantal ampere dat jouw powerbank kan leveren lager zou kunnen zijn dan het aantal ampere van een echte powerbank.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
sorry Cryofiel, klopt niet bij Serieschakeling....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zie mijn reacties bij bovenstaand antwoord van macuser2000