Is een foto die je maakt met een foto camera, is die ook identiek aan aan de werkelijkheid ?

Is het de foto van een digitale foto camera of smartphone van een zelf protret,selfie, landschap etc etc etc,

Is dit het echt kleur weergave, zoals in het echt ?
Of wordt de foto mooier gemaakt met bepaalde software in de camera zelf ?

En selfies die zijn gemaakt komen die dan ook overeen met de werkelijk IK die andere mensen van mijn zien ?

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat om een digitale camera's en smartphone's

Toegevoegd na 5 minuten:
Soms zien foto's er mooier uit dan in werkelijkheid, of vind ik me zelf knapper op de foto, raam van een auto, of in de spiegel...

Zien andere mensen dit ook zo ?
Wat is nu het werkelijke beeldvan me zelf ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
7 jaar geleden
het is altijd een momentopname, op het moment dat je de foto bekijkt is het al niet meer de realiteit, alles veranderd op elk moment. Belichting, houding, en type lens maken veel verschil.
Ivana
7 jaar geleden
Je kunt van een kleur geen foto maken en dan in de winkel dezelfde kleur verf kopen. Dat bewijst al dat foto's niet overeenstemmen met de werkelijkheid. Bovendien is het zien van een persoon 3-dimensionaal en is dus altijd anders dan een plat beeld. Anderen zullen jou bovendien op verschillende wijze interpreteren. Wees blij met jezelf.

Antwoorden (2)

Een camera is geen oog !

Er zitten dus subtiele verschillen in het beeld van een camera en dat van je oog.
Zo zijn veel digitale camera's b.v. gevoelig voor een deel van het infra-rood spectrum terwijl het oog dat in het geheel niet ziet.

Ook is een digitale camera gevuld met een mooie gelijkmatige verdeling van de pixels. In je oog is dat heel anders geregeld.

De meeste camera's doen een nabewerking op het beeld wat rechtstreeks uit de chip komt. De bedoeling is om het beeld te verbeteren. Uit een chip komt namelijk geen natuurgetrouw beeld. De elektronica reageert niet op alle kleuren even 'natuurlijk' en ook in b.v. de lens kunnen vervormingen zitten.

Maar zien de mensen jou wals jezelf... wel, maak zelf eens een foto van iemand anders. Dan kun je zelf de foto met de werkelijkheid vergelijken.

Je zult zien dat de kleuren vaak redelijk kloppen, maar gezichtsuitdrukkingen op een stilstaande foto zijn vaak 'raar' omdat ze maar een momentopname zijn. In werkelijkheid zullen mensen die rare uitdrukkingen niet zo zien.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Ja dus, een goed toestel zal de werkelijkheid proberen te benaderen en ja zoals jij op de foto staat, zo zien andere jou in werkelijkheid ook.