kunnen 2 luidsprekers op 1 pasief scheidingsfilter ?

Ik heb 1 set luidsprekers waarvan bij 1 luidspreker het filter stuk is,
Is het mogelijk om de twee uidspreker kasten aan te sluiten ( hoog en mid ) op die ene passieve filter ?
Zo ja hoe serie of parallel ?
Wat doet dit met de onmacht en frequentie ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Niet doen, de versterker gaat dat niet leuk vinden. Bij bv Conrad is een nieuw filter te koop. Wil je toch twee speakers samen aansluiten, verbind ze dan samen met een weerstand van b.v. 1 ohm aan iedere uitgang van de versterker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat misschien werken, maar niet zo best. Zo'n filter is zó samengesteld dat het precies past bij de aangesloten luidspreker(s). Sluit je op de plek waar 1 luidspreker hoort er 2 aan, dan verstoor je de balans nogal grof. Gevolg is in ieder geval dat de kantelfrequenties gaan verschuiven waardoor de belasting van de luidsprekers veranderd én het geluidsbeeld verstoort raakt. Door de hogere belasting van het filter is het ook nog mogelijk dat het filter zelf kapot gaat.
Als je alleen maar een center speaker wilt, dan kun je de ingangen van je versterker met elkaar verbinden en de speaker op één van de kanalen aansluiten. Het andere kanaal blijft dan ongebruikt. Andere speakers op deze versterker aansluiten geeft hetzelfde (mono-)geluid als uit deze center-speaker.