Hoe verlaag ik 12v naar 10,8v?

Om een laptop rechtstreeks op een autoaccu aan te sluiten... of zou die 1,2 volt niet zoveel uitmaken?

7 jaar geleden
1.8K
erotisi
7 jaar geleden
Misschien dat je het voltage niet naar beneden kunt brengen maar wel de Ampere door de weerstand te verhogen. Je kunt dan bijv. een hele lange stroomdraad er tussen zetten. Hoe lang weet ik niet. Het is denk ik wel zo dat meer volt de laptop sneller overhit doet raken uiteindelijk zal die hitte de stroom wel begrenzen en dus niet oneindig oplopen maar ik denk dat het niet heel goed is voor de laptop, misschien een extra propellortje erop....;-)
erotisi
7 jaar geleden
Inderdaad bij mij op 19.5 V/dc en 2.31 A.
erotisi
7 jaar geleden
Misschien twee accu's...?
macuser2000
7 jaar geleden
nee het betreft een netbook, deze vereisen een relatief lage voltage, het is echt 10.8 volt. desondanks bedankt voor alle hulp

Het beste antwoord

Rechtstreeks op de accu is niet zo'n goed idee.. er moet iets van een zekering tussen bijvoorkeur in de buurt van wat je laptop adapter maximaal kan leveren. (bijvoorbeeld 3A) Zet een zenerdiode in serie met de aansluiting naar de accu en je hebt precies 10,8V Zie URL voor type diode(en kijk dan speciaal naar de 'forward voltage drop')
http://www.futurlec.com/Diodes/1N5401pr.shtml

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens is het getoonde voorbeeld GEEN zenerdiode, maar een normale diode zonder enige poes-pas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt hem in je auto aansluiten als je je adapter voor je laptop gebruikt. Deze zal andere voltages uitvlakken naar degene voor je laptop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gewoon een 230V AC adapter op een 12V DC accu aansluiten en dan komt alles goed? Not dus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Deze zal andere voltages uitvlakken naar degene voor je laptop." Deze moet je even uitleggen Nick...
Er zijn twee manieren om met een 12V accu een laptop op te laden/van stroom te voorzien:
1) met een omvormer. Deze maakt van 12V DC (gelijkstroom) 230V AC (wisselstroom). In de omvormer zit een gewoon stopcontact waar je je laptop adapter in stopt.
2) met een 12V DC laptop adapter die de juiste spanning levert voor jouw laptop. Sommige laptops werken op 14V andere op 16V of 18V of ??V.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"1) met een omvormer. Deze maakt van 12V DC (gelijkstroom) 230V AC (wisselstroom). In de omvormer zit een gewoon stopcontact waar je je laptop adapter in stopt." Lekker efficient meneer ganzenveer... Heb je bijna het benodigde voltage beschikbaar in de auto, dan stel jij voor om daar weer 230V van te maken om vervolgens een adapter aan te sluiten die dan 10,8V maakt... Echt goeie tippies zijn dit!