Hoe bereken je W (Watt) naar A (Ampère)?

Alvast bedankt! Een korte uitleg zou heel erg fijn zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hoeveel W (Watt) is 1 A (Ampère)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
279.6K

Antwoorden (2)

Watt (W) is de eenheid van vermogen. Ampère (I) is de eenheid van stroomsterkte. Volt (V) is de eenheid van het spanningsverschil. De relatie tussen deze drie is: W=V*I
Dus als er 2 ampère stroom loopt bij een spanningsverschil van 220 volt, dan is het opgenomen vermogen 440 watt. Zo kun je ook de stroomsterkte uitrekenen als je het vermogen en de spanning weet; I=W/V.
Een 220V kachel van 1000W gebruikt 1000/220= ongeveer 4,5 ampère.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Aanvulling: De vraag 'Hoeveel W (Watt) is 1 A (Ampère)' kun je dus niet beantwoorden, want dat hangt van de spanning af.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vermogen(watt) : voltage(volt) = stroom(ampere)
Voltage(volt) x stroom(ampere) = vermogen(watt)
Vermogen(watt) : stroom(ampere) = voltage(volt)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mocht het toevallig in dit geval gaan om spanning van een stopcontact, dan moet je rekenen met 230V, ipv van 220V wat nog vaak in voorbeelden wordt genoemd door mensen.
Op verschillende producten staan vaak verschillende eigenschappen. Op airco's staat vaak het aantal watt, maar op bijvoorbeeld telefoon opladers het aantal volt en ampère. Watt is de som van volt en ampère, volt * ampère = watt.
1 ampère kan dus 240 watt zijn, als je ook 240 volt gebruikt (1*240=240). Maar 1 ampère kan ook 1 watt zijn (1*1=1).
Waarvoor heb je het precies nodig, misschien kunnen we dan op een specifieker antwoord komen.