Hoe lang kun je de ventilator laten draaien voordat hij doorbrandt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In ieder geval meer dan 48 uur, want toen ik hem vorige week zaterdag op mijn werk aan had laten staan, draaide hij maandagmorgen nog - en toen had hij dus 48 uur non-stop gedraaid, op standje 3. (Was wel een beetje warm....)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb hier ventilatoren die wel weken achter elkaar draaien of maanden, net zo lang tot mjn PC weer uit gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb ze deze zomer weleens 2 dagen onafgebroken laten draaien ('s nachts op langzaamste stand). Nog steeds intact.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat vraagsteller een "kamerventilator" bedoelt maar nu ga ik twijfelen, @Mr. Tomaat ; ventilatortjes in computers zijn wel veel van een andere orde. Denk ik. Veel lichter en vaak veel beter gebalanceerd.

Antwoorden (2)

Dat hangt van nogal wat factoren af : hoe hoog staat de ventilator (i.e. hoe snel draait hij), hoe hoog is de omgevingstemperatuur (kan hij zijn warmte kwijt), hoe is de kwaliteit van het ding, en hoe oud is hij al (vervuiling, slijtage) ?

Want eigenlijk is je vraag vraag en antwoord in eén : Hoelang kun je de ventilator laten draaien ?? Tot hij doorbrandt.

En dat heb ik in de praktijk al bij ventilatoren binnen een uur zien gebeuren, maar ik heb ze ook wel eens meerdere dagen aaneen dag en nacht aangehad in hete zomers. Er is dus nooit een veilige "marge" waarin je kunt zeggen : na zo en zo lang moet hij echt uit, want anders brandt hij door.

Het is ALTIJD verstandig overigens om alleen ventilatoren te laten draaien als je er bij bent of in elk geval in de buurt. Meestal zal doorbranden resulteren in een ventilator die het niet meer doet, maar er ZOU letterlijk iets kunnen gaan branden of smeulen, en daar wil je niet een week later achter komen, als je terugkomt van vakantie bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oneindig lang, anders is hij niet goed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar is dat OOK eigenlijk niet de vraag ? Hoe lang blijft hij goed ? Want dat is bij veel ventilatoren helaas niet eindig ; anders lagen er niet zo veel van die krenge bij het grof vuil ;-) D meesten houden er na een tijd toch ineens "mee op". Of kan hij niet slijten en vies worden terwijl hij draait ?