Kan ik in de auto 12volt omvormer naar 230 volt een versterker aansluiten ?

Ik heb een omvormer in de auto,
Kan ik daar een 230volt versterker op aan sluiten voor de subwoofer ?

Toegevoegd na 3 minuten:
De omvormer kan een max stroom leveren van 230volt 50hertz 500watt.

Versterker vraagt 230volt 50hertz 100watt RMS.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
paulus811
7 jaar geleden
Waarom koop je geen autoversterker? De omvormer kan op de piek maar 500watt aan. Dat is iets anders dan het uitgangsvermogen van de versterker, Waarom wil je home hifi in een auto inbouwen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dat kan, maar handig is het niet.
Het slaat sowieso nergens op om 500 Watt in een kleine ruimte als een auto te hebben. 2x5 Watt continue RMS is oorverdovend hard.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou ik heb de spullen liggen en 8 ohm klinkt veel warmer en mooier is mijn ervaring. Dat is dus mijn rede.
paulus811
7 jaar geleden
Hoe het klinkt ligt vooral aan de speakers, of neem je daar ook huiskamermodellen voor?
paulus811
7 jaar geleden
Ik vrees dat je een probleem creeert en kan het niet hard maken, maar je loopt het risico dat je home hifi binnen de kortste keren kapot is. Het is namelijk niet gemaakt voor de extreme temperaturen en beweging die soms in een auto kunnen voorkomen. En waar laat je de versterker veilig, zodat deze bij een aanrijding niet als een raket tegen je nietsvermoedende achterhoofd aan komt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De meeste huis-tuin-en-keuken-electronica werkt inwendig met 12V. Bij goedkope electronica wordt er een trafo (220V -> 12V) ingeplaatst die 2 jaar meegaat (anders verkoopt men niks meer). Nu wil jij van 12V ->220V terwijl je huishoudversterker inwendig op 12V werkt... het mot nou toch niet veel gekker worduh!

Antwoorden (1)

Het kan wel, maar verstandig is het niet.
Je moet, als je toch onverstandig wilt zijn, kijken naar het maximaal opgenomen vermogen van de versterker. Het vermogen in RMS is het gemiddeld afgegeven vermogen. Bij zware bassen zal het opgenomen vermogen enorme pieken vertonen die dus nooit boven de 500 Watt mogen komen.

En waarom is het niet verstandig?
Omdat je dan eerst 12V omzet naar 230V en de versterker het weer omzet naar een lager voltage. Daarbij loop je allemaal verliezen op. Vergeet niet dat een auto-accu helemaal niet zoveel vermogen kan leveren, die is vrij snel leeg. Je kunt het beste kiezen voor een versterker die erop gemaakt is om op 12V te werken. Bij hoge uitgangsvermogens zal die toch het Voltage nog omhoog moeten gooien, want op 12V aan 4 Ohm komt je nooit verder dan 18Watt RMS continue per kanaal.
Daarbij ligt het aan je omvormer/versterker combinatie of je een dikke brom over je speakers gaat horen. Veel omvormers werken gemoduleerd dan kun je daar last van krijgen. Kortom, ik raad het enorm af.