Als een weerstand groter wordt, wordt dan de spanning over de weerstand groter of de stroomsterkte kleiner?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
17.8K

Antwoorden (4)

Zie het zo: een weerstand maakt het stroom moeilijk om doorheen te gaan.

Wanneer er evenveel kracht (spanning) op de elektronen blijft staan, dan kun je je voorstellen dat de elektronen het moeilijker hebben om door die weerstand heen te komen. Er zullen er dus minder doorheen gaan: de stroomsterkte neemt af.

Wil je dat er evenveel elektronen door de weerstand blijven gaan (de stroomsterkte blijft gelijk) dan zul je meer kracht op de elektronen uit moeten oefenen, m.a.w. de spanning moet omhoog.

Dit heeft meneer Ohm al neergeschreven in zijn wet: weerstand (R) = spanning (U) / stoomsterkte (I)

Concreet is het antwoord op je vraag dus: beide, afhankelijk van de situatie in de stroomkring.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
m.a.w. de spanning moet omhoog. Ik heb hier een wandcontactdoos. Hoe krijg ik daar meer spanning uit dan 240V (of minder)? Het antwoord is dus in mijn ogen "de stroomsterkte neemt af". Voltage verhogen gaat namelijk niet vanzelf, daarvoor zal zelf je aan een knop moeten draaien (en in de dagelijkse praktijk kan dat niet). Of zeg ik nu iets geks?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Daarom schrijf ik ook: afhankelijk van de schakeling ! Wanneer de schakeling gevoed wordt door een stroombron blijft de stoomsterkte (binnen bepaalde grenzen) wel degelijk constant: "Een (constante) stroombron is een elektrische schakeling die in staat is een stroom van constante sterkte te leveren, onafhankelijk van de aangesloten belasting (bijvoorbeeld de aangesloten weerstand) en de temperatuur." Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroombron
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Bedankt voor de uitleg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar nog even een vraag: Hoe krijgt zo'n stroombron dat voor elkaar dan? Gebeurt dat dan niet op een hele "onnatuurlijke" manier, dat gelijk houden van de stroom? Dus met een chip oid die dat afregelt. Deze merkt dat I af dreigt te nemen en schroeft kunstmatig V bij?* Ik zit met dit in mijn hoofd: Ik pak een lamp met weerstand x ik sluit deze aan op het lichtnet. Nu pak ik een lamp met weerstand 2x, ik verwissel de lamp. I neemt af (want V blijft "gelijk")
In principe het antwoord wat Tegenxinnig geeft. En wat de meesten hier zich voor zullen stellen*. Het lichtnet is dus geen stroombron zover ik nu begrijp? *Blijf het altijd leuk vinden, stroom, maar weet er weinig van.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Schroeft kunstmatig V af zal het zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@MrTomaat
Zie deze PDF:
http://www.mvsv.nl/mvsvsub/wp-content/uploads/2013/12/Basiscursus-Elektronica-deel-4_5_6.pdf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als jij gelijk hebt dan volgt toch dat onderstaande antwoorden onjuist zijn? Misschien kan jij dat even uitleggen en zo de vrager uit deze onhoudbare situatie trekken (verschillende antwoorden die niet allemaal waar kunnen zijn). Ik kan het niet anders door hun logica proberen te ontkrachten, maar jij kan het wellicht door een praktijk voorbeeld te geven. Of leg anders aan mij uit waarom je je de andere antwoorden niet tegenspreekt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Waar het op neer komt is dat in de formule 3 factoren kunnen wijzigen. Rekenkundig, maar ook technisch, kun je kiezen welk van de factoren je gelijk houdt of wijzigt, zolang de som maar kloppend blijft. De vragensteller geeft maar van één van de factoren aan wat hij er meer doet: de weerstand wijzigt. Hij doet géén uitspraak over de andere factoren (spanning of stroomsterkte) dus daar volgt uit dat het maar net van de situatie af hangt. Het antwoord van TegenXinnig is m.i. niet geheel volledig, maar zeker ook niet fout. (tenminste niet meer na de correctie) Wat RonaldP betreft ben ik wat kritischer. Maar ik voel me niet geroepen om alle antwoorden van anderen aan te vallen wanneer ik zelf al een (naar mijn idee) correct antwoord heb gegeven.
(Tenzij ze de vragensteller écht het bos in sturen, maar dat is hier niet het geval.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TegenXinnig zegt dat alleen I zal veranderen jij zegt dat zowel I als V kunnen veranderen. Dat strookt niet in mijn visie. Wat nu als ik het anders zeg V zal nooit veranderen... ben je het daar dan mee eens?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar ik voel me niet geroepen om alle antwoorden van anderen aan te vallen wanneer ik zelf al een (naar mijn idee) correct antwoord heb gegeven. En hoe moet een vrager dan snappen welke het juiste antwoord is? Dat is toch verwarrend?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik helemaal niet kan volgen is de conclusietrekking die in mijn ogen nergens uit volgt en die ze stiekem een zin later als stelling poneren. "R = U / I. Dit impliceert dus dat de stroomsterkte I zal afnemen bij verhoging van de weerstand R" Leg jij mij die implicatie die ook ronaldP zo lijkt te zien eens uit. "Spanning is hiervan afhankelijk dus zal gelijk blijven." Het woord "dus" kan ik niet vatten in die zinnen. "dit alles bij een gelijke spanning."
(dat heeft de vrager nooit zo gesteld, dus mogen zij dat toch ook niet zomaar gaan stellen en al helemaal niet gaan doen dat dat ergens uit de formule zou volgen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zal eens een antwoord geven, voel je volledig vrij om het onderuit te halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een spanningsregelaar (stroombron) zal de spanning omhoogbrengen om de stroom gelijk te houden (reageerd op de afname van de stroom) Wat als de limit van de spanningsregelaar bereikt is (er niks op de regelaar is aangesloten, een oneidig groot weerstand)? Dan zal ook zeker de stroom afnemen. ;)
uitgebreidere antwoorden zijn al gegeven. Hier de korte uitleg:
Weerstand en stroom zijn in balans: Weerstand groter, stroom kleiner.
Spanning is hiervan afhankelijk dus zal gelijk blijven.

Uitzondering: wanneer de stroom (te) laag wordt en de bron kan het niet aan zal er een algehele spanningval volgen. Dit is dus eigenlijk een externe factor.

Toegevoegd na 46 seconden:
Oeps...bedoel in de laatste zin: stroom te HOOG!
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wederom een gevolgtrekking die ik nergens uit volg. "dus zal gelijk blijven." Hoezo die dus?
Lees vooral de reacties onder TegenXinnig's antwoord. Wellicht dat jij die gedachtesprong die jullie maken uit kan leggen aan de leek.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewozie zegt iets anders, dan jij en TegenXinnig, ben je het oneens met zijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat jullie zeggen is in mijn ogen geen gevolgtrekking van de formule, maar een stelling die je eerst moet nemen. "Voltage is een constante" (240v uit wandcontactdoos bijv.) Maar dat is een stelling die Ozewieze.. tegenspreekt.
De stroomsterkte wordt lager als de weerstand groter wordt.

Spanning kan niet toenemen.
De spanning is vast in een elektrisch systeem.

De gangbare spanningen zijn:
Gelijkstroom: 6, 12 of 24 volt
Wisselstroom: 220 of 380 volt.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk zoals jij het zegt, zo klopt het in mijn ogen. Als losse stelling geven dat voltage niet stijgt, niet als een conclusie die zou blijken uit een formule... Echter, volgens Ozewieze kan je wel een systeem hebben waarin voltage zich aanpast en stroomsterkte gelijk blijft. Jij denkt net zoals ik aan een hele standaard situatie. Maar in een oplaadbarebatterijlader zou zich weldegelijk een situatie afspelen waarin I gelijk blijft.
Edraket
7 jaar geleden
Toch blijft bij batterijladers met constante stroom de stroom niet constant.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Batterijlader#Uitvoeringen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak niet en het ondermijnt alsnog grotendeels je antwoord in mijn ogen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroombron
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je het verschil niet weet tussen stroom en spanning dan lijkt het mij beter om je daar eens in te verdiepen, alvorens een conclusie te trekken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Leg even uit wat je bedoelt en over wie je het hebt.
Bij gelijke spanning, zal de stroom afnemen, punt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als dan.... Maar dat is de vraag niet. Bij gelijke stroom zal de spanning verhogen... Nu jij weer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt helemaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klopt. +