wat is het verschil in een zekering 12 volt 8 ampere en 250 volt 8 ampere?

In mijn magnetron is een zekering kapot van 250 volt 8 ampere Ik probeerde toen een zekering uit mijn auto van 8 ampere maar die vloog er onmiddellijk uit.

8 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gek hè, met een factor 20...?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reken het vermogen maar eens uit...
12 x 8 = 96 watt
250 x 8 = 2000 watt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De spanning die door de 12 volt zekering gaat is dan veel te hoog. Je zal dus een 250 volt zekering moeten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die zekering (12V) is bij 250V 384 mA :) (0,38A)
Los van of de bouw (spanning overslag) er geschikt voor is...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij moet het gewoon werken, er staat n.l. Geen 220 of 12 volt over de zekering, maar minder dan 0 volt, dus vermogen zal weinig uit maken, alleen de stroom is van belang. Wellicht was het een snelle ipv een trage zekering, of is de magnetron echt defect en laat de zekering springen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De amperage aangegeven op de zekering zal gebaseerd zijn op een vermogen. Bij afname van 2000 watt bij 250 volt is dit dan 8 ampère.
Een zekering van 12volt 8ampere verwacht niet meer vermogen dan 96 watt. Als je met het vermogen bij een ander voltage daar onder blijft zal hij niet stuk gaan.
Reddie
8 jaar geleden
@jjjgroot heeft gelijk
De zekering heeft een bepaalde (lage) weerstand, en de opgewekte warmte is I^2R.
En dat heeft niets met de spanning te maken.
De spanning over de zekering is zo laag mogelijk, want het is de bedoeling dat de spanning over het apparaat staat, en niet over de zekering.
rwickerhoff
8 jaar geleden
Ik denk dat jjjgroot en Reddie het bij het juiste eind hebben. Ik neem aan dat de magnetron ergens sluiting maakt omdat de zekering direct eruit klapte. Het moest eigenlijk wel een trage zekering zijn maar als er geen sluiting in de maagnetron zou zitten zou de snelle zekering naar mijn gevoel er niet direct uit gaan maar pas na enige tijd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gek he..?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vemogen (watt) genoemd in bovenstaande berekeningen zijn niet de consumptie (wat een zekering verbruikt) maar waarop de doorbranden..:/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je magnetron gewoon stuk is, die eerste zekering zal ook niet voor niets eruit geklapt zijn... 8A is gewoon 8A
En een zekering heeft geen vermogen (in ieder geval een minimale) maar tript op een stroomsterkte (amperage), dus wat Moordigger zegt klopt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe bereken je stroomsterkte Joozd?
Wat bepaald de stroomsterkte?
Dat een zekering zelf geen vermogen afneemt is wel duidelijk (mag ik hopen) maar de 8A is op basis van de spanning en vermogen welke wordt afgenomen van apparatuur achter de zekering en dus DOOR de zekering gaat. Bij 12V is 8A een heel ander vermogen wat door de zekering gaat.
Een 250V - 8A zekering in een 12V apparaat (auto) gaat bij een stroomsterkte van 8A niet doorbranden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een zekering van 8A, 12 V in een auto gaat bij 8A stroom ook niet doorbranden. Beide (250 of 12V) zullen bij dezelfde stroom doorgaan.
Reddie en jjjgroot hebben het absoluut bij het rechte eind. 8A is 8A. De zekering smelt als er meer dan 8A doorheen gaat. Punt. Over de zekering staan hoegenaamd geen spanning, zeg 0,01V. De rest van de spanning, of dat nu 11,99 of 229,99 V is staat over het aangesloten apparaat. Gelukkig maar, dan kan dat apparaat tenminste iets nuttigs doen met het vermogen.
Conclusie is dus dat er iets mis is met de magnetron. Maar dat was ook al vastgesteld.

Antwoorden (3)

om het even in jip en janneke taal te vertellen

12 x 8 = 96
250 x 8 = 2000

je ziet bij deze berekening dat de zekering van 250 volt veel meer kan hebben dan die van twaalf. ik weet niet veel van zekeringen, maar wat ik wel weet is dat ik niet zomaar even een 12 volt zekering in een 250 stroomcircuit kan drukken. dat zou namelijk het zelfde betekenen dat ik een autolamp ( 12v ) even in een fitting van een bouwlamp ( 220 ) zou drukken; dat kan niet en hij klapt er gelijk door
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Dat het in jip en janneke taal is, dat klopt, maar daarom is het nog steeds wel een plus waard ! Overigens die formule die jij zo mooi vorrekent, die berekent het vermogen (stroom x spanning = vermogen) Vermogen genereert warmte en bij een bepaalde warmte smelt de zekering. Dat is precies wat er gebeurt !
Reddie
8 jaar geleden
Daar klopt niets van.
De zekering heeft een bepaalde weerstand, en de opgewekte warmte is I^2R.
En dat heeft niets met de spanning te maken.
De spanning over de zekering is zo laag mogelijk, want het is de bedoeling dat de spanning over het apparaat staat, en niet over de zekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens jouw berekening, zou en de magnetron en de zekering beide 2000 watt is totaal 4000watt gebruiken...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Hela.... Ik mis de plus die ik (bedoeld) heb gegeven.... ! (alsnog/opnieuw gegeven) In reactie op hierboven: de spanning over een zekering is weliswaar laag, maar wel degelijk aanwezig. Elke geleider (behalve bij supergeleiding) heeft een bepaalde soortelijke weerstand. Stroom door een weerstand levert spanning op.
Stroom door een weerstand levert óók warmte op en het is díe warmte die de zekering laat smelten !
Reddy heeft gelijk, er klopt niets van, een zekering is geen lamp, dat is appels met peren vergelijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat denk je wat er gebeurd met een zekering die 2000 watt moet verstouwen, dat zou een lekker straal kacheltje worden!

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord moet dus zijn:
De spanning geeft aan, tot welke spanning hoogte de zekering veilig is te gebruiken, zonder dat er een vuurboog ontstaat als de zekering smelt en zonder dat er gevaar voor brand ontstaat etc..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een smeltveiligheid beschermt de bedrading van elektrische installaties tegen schade door te hoge elektrische stromen.

Smeltveiligheden komen voor in elektrische apparatuur, in voer- en vaartuigen, en in de elektrische installatie van gebouwen, hoewel deze laatste tegenwoordig steeds meer tegen overstroom beveiligd worden met installatieautomaten.

Smeltveiligheid is de formele naam voor een elektrische smeltzekering in de volksmond ook wel stop of plomb (Vlaanderen) genoemd, zoals die bijvoorbeeld in verdeelinrichtingen wordt toegepast, in woningen ook (enigszins verouderd) stoppenkast genoemd. Technici gebruiken de naam zekering in de algemene zin en smeltpatroon in het bijzonder.

Een smeltveiligheid bestaat uit een elektrisch geleidende band of draad van koper, zilver of (wanneer het kleine stroomsterktes betreft) van een koperlegering, meestal in een gesloten huis van keramiek (steatiet) of voor kleine zekeringen glas of kunststof vaak gevuld met een blusmiddel (zand). Eventueel is de zekering voorzien van een druppeltje lood en/of tin op het midden van de smeltdraad voor het vertraagd onderbreken. Deze uitvoering wordt een trage zekering genoemd.

Wanneer er door kortsluiting of overbelasting een te hoge stroom loopt, smelt de smeltdraad van de veiligheid en wordt daardoor de stroomkring onderbroken. Hierdoor wordt voorkomen dat door warmteontwikkeling schade aan de bedrading c.q. elders in het elektrisch circuit of zelfs brand kan ontstaan. Omdat de kortsluitstroom met een en dezelfde stroomsterkte vanaf de spanningsbron door de kortsluiting vaak via diverse zekeringen stroomt, is het van belang dat de zekering die het dichtst bij de kortsluiting is doorsmelt. Zodoende wordt bij doorsmelten de fout van de rest van de installatie geïsoleerd en blijft het probleem beperkt. Dit noemt men de selectiviteit van de beveiliging.
Deze kortsluitingsstroom kan, weliswaar tijdelijk, extreem hoog zijn, bijvoorbeeld in de orde van 6000 ampère. Dit is volgens de Wet van Ohm de spanning van de spanningsbron gedeeld door de weerstand van het kortsluitcircuit. De laatste is slechts de weerstand van het koper die klein is waardoor het resultaat — de stroom — extreem groot is.

het hele verhaal is verder te lezen in bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima verhaal, maar wat is nou het antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dat een 12 volt 8 ampere zekering veel minder vermogen aan kan dan een 250 volt 8 ampere en er dus daardoor meteen uitklapt.