Beperkt lezen met licht op de Kobo Aura je melatonine aanmaak?

Hallo,

Ik dacht dus dat de Kobo Aura een licht heeft wat van de zijkant op het scherm schijnt. Daardoor zou mijn melatonine aanmaak en daarmee mijn slaapritme (nauwelijks) beïnvloed worden.

Echter, als ik een beetje rondkijk op internet staat overal: Lezen op ereader met backlight slecht voor je slaapritme. Geldt dit dus ook voor de Kobo Aura?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.6K

Antwoorden (2)

Het is niet zozeer het lezen op een ereader, maar het kijken naar een lichtgevend scherm in het algemeen. Dit licht is vaak een beetje blauwig, en als je voor het slapengaan nog even wat wil lezen op deze manier heeft dit blauwe licht inderdaad een slechte invloed op je melatomineaanmaak. Meestal wordt ook aangeraden om een aantal uur voor het slapengaan niet meer naar dit soort schermen te kijekn.

Wat een goede oplossing , is de backlight van je ereader uitzetten, en lezen bij een schemerlampje net als een papieren boek.
Immers, dat is het hele idee achter de e-reader. De ereader heeft e-paper, wat zou moeten lezen als echt papier. De backlight haalt dit idee een beetje weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Licht in z'n algemeenheid heeft invloed op de melatonineaanmaak. Licht zorgt voor de afbraak van melatonine. Daarom is een lichtwekker een heel goed idee vooral als je 's ochtends moeilijk wakker kunt worden, en is al teveel licht in de avond dat juist niet.

Blauw licht echter heeft deze eigenschap nog meer dan ander licht. Daarom hebben computer- en TV schermen een enorme potentie om onze nachtrust te verstoren, vooral bij intensief gebruik in de avonduren.

Een e-reader als de Kobo Aura (of Glo, of de Paperwhite van Kindle) heeft echter een ander soort licht. Dit is geen backlight zoals jij noemt, maar een frontlight. De e-reader straalt dus geen licht uit zoals TV, PC, tablet of mobiele telefoon waarbij het licht vanuit de monitor op jouw ogen gericht wordt, (=backlight), maar maakt gebruik van een lampje in de zijkant van het scherm dat vanaf de voorkant het scherm verlicht (=frontlight). Daardoor is het effect veel meer te vergelijken met lezen uit een boek bij een klein leeslampje (gelig of wit licht) en is het effect op de melatonineproductie niet zo groot als bij gebruik van een apparaat met een LCD of TFT scherm dat blauw licht uitstraalt. De invloed op de melatonineproductie IS er dus wel bij zo'n ereader, maar dat effect is veel minder dan bijvoorbeeld dan dat van een PC of tablet.

Als het gaat om de melatonine, dan wil je eigenlijk zo weinig mogelijk licht gebruiken om toch nog voldoende te kunnen zien. Omdat je je ereader precies kunt instellen, kun je heel secuur zoeken naar de laagste stand waarop je nog comfortabel kunt lezen. Daarbij is er ook gewoon minder licht nódig, omdat het licht vrij exact enkel de te lezen tekst verlicht en verder niets. Wat dat betreft zou het heel goed kunnen dat bij wijs gebruik het lezen van een ereader met frontlight in deze zin beter is dan lezen van een papieren boek bij een nachtlampje.