Hoe kan ik bij Excel de A-kolom als x-as en niet de automatische nummering?

Ik heb een tabel met een A-kolom en een B-kolom.
Bij de grafiek is de Y-as is de B-kolom, en dat is helemaal prima. De x-as is echter de automatische nummering. Hier wil ik graag de maxima van de A kolom. En dan zou ik alleen de lijn van A en B willen krijgen, 1 lijn dus. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit doe? Vooral heb ik moeite met de x-as als A-kolom.

Alvast bedankt.

Ik heb foto's toegevoegd van mijn tabel. Ik krijg dus als x-as de linkerkolom (automatische nummering van Excel).

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dag Norman,

Je vraag is erg verwarrend geschreven, maar je eindconclusie is dat je vooral last hebt van je X-as met de cijfers van kolom A erin.

Ik maakte voor jou op http://logocom.be/technisch/elektriciteit-wiskunde/pdf/20151026_Goeie_vraag_norman_Excel_X-as_a-kolom.png speciaal voor jou heel snel een basiswerkwijze vanaf de oudste excel qua logica.

Als je problemen hebt met je X-as, dan moet je je X-as ZELF gaan formuleren.

Dat zie je in fase 2.

Ik heb gewoon in stap drie gewoon "voltooien" gezet om te tonen hoezeer deze stap je hele grafiek verandert qua logica.

Voor de andere dingen van je vraag, die volgens mij dan bijkomstig zijn, moet je dan je lijndiagram naar keuze kiezen.

Voorts zou je ook kunnen werken met CTRL + selecties van de kolommen waarbij je bijvoorbeeld eerst een kolom B zou kiezen en dan een kolom A en dan kun je op die manier zelfs driedimensionele tabellen creëren, maar dat is voor gevorderden. Wat Excel dan doet is die reeksen gaan invullen met JOUW volgorde waarin je CTRL eerst gebruikte (+ slepen met de muis voor subzones).

Als je dit laatste niet snapt, dat hoeft niet, want zolang je X-as kolom A moet blijven is de eerste, eenvoudig werkwijze de belangrijkste.

Je zult merken dat je in die dialoogkaders heel wat kunt veranderen, ook de labels van je X en Y assen...

Lukt dit zo beter?

+je