Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Beinvloeden digitale klokken elkaar?

Ik heb in mijn keuken twee apparaten naast elkaar, een oven en een stoomoven. Beide apparaten hebben een digitale klok, welke ik zelf moest instellen.
Destijds heb ik eerst de klok van de stoomoven ingesteld, en toen die van de oven, dus er was een klein tijdsverschil (enkele seconden) op de klokken waarbij de stoomoven iets voor liep. Dit verschil werd na verloop van tijd steeds groter.
Met het verzetten van de klok naar zomertijd liep de oven dus enkele minuten achter. Toen heb ik de oven voor laten lopen, die toen een halve minuut voor liep op de stoomoven, en nu is het zo ver dat de oven 6 minuten voor loopt op de klok van de stoonoven. Beinvloeden deze klokken elkaar, dat degene die voorloopt automatisch iets sneller loopt als degene die achter loopt? Of is er een andere verklaring te geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een andere verklaring kan zijn de temperatuur, deze digitale klokjes zijn gebaseerd op een kristal oscillator wat mineraal wat Quartz heet bevat, en als dit mineraal uitzet ten gevolge van temperatuur dan zal de frequentie lager worden en deze klok frequentie bepaalt uiteindelijk de tijdsduur van een seconde....Dus als je vaker de oven gebruikt dan zal deze achter gaan lopen op de stoomoven omdat het Quartz aanwezig in het klokje mede zal opwarmen en de frequentie zal verlagen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (1)

Nee ze beinvloeden elkaar niet.
De kwaliteit van de klokjes is dusdanig laag dat ze gewoon niet exact op tijd lopen en ook nog verlopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding