Hoe moet ik een plafondlamp aansluiten (verschillende kleuren draad)?

Ik wil een plafondlamp (Tross van Ikea) aansluiten. Ik kom echter niet uit met de draadkleuren. Deze draden zitten op de lamp: één bruine, één (donker)blauwe en één met groen en geel. Deze draden komen uit op een kroonsteentje; de bruine op 'L', de groen en gele op een symbool (cirkel met daarin een T op de kop met twee strepen eronder) en de (donker)blauwe op 'N' (zie foto).
Uit het plafond komen deze draden: één (donker)blauwe en één zwart. Ik zie nog één bruine draad in het plafond, maar zie geen uiteinde. (Weet niet of ik deze uit het plafond kan krijgen en of dat überhaupt wel moet!?)
Wie kan mij helpen? Bedankt alvast!!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
112.7K

Antwoorden (4)

Voor de draden uit het plafond geldt:

Rood gaat op 'N'(blauw)
Zwart gaat 'L'(bruin)

De geelgroene draad mag je negeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Nee bruin is de doorgaande fasedraad. De zwarte schakeldraad zal daar buiten het zicht van afgetakt zijn. Bruin hoeft hier dus niet aangesloten te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rood is een oude kleur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
De bruine draad is de fasedraad. De zwarte draad is daarvan de aftakking naar je lamp (=schakedraad). De blauwe draad is de nuldraad.

N moet worden verbonden met de nuldraad
L met de schakeldraad

Toegevoegd na 1 minuut:
De bruine draad laat je dus gewoon ongemoeid.
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Eens met Gesp: N en L omkeren (dus op zwart resp blauw) werkt ook, ook al is het niet volgens het boekje.
Het maakt niet zoveel uit. Als je maar niet de "groen-gele" op de blauwe of zwarte koppelt. Dit is namelijk de 'aarde-draad' waar geen stroom doorheen loopt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De groen/gele draad is een aarde-draad. Die is bedoeld om te voorkomen dat de metalen behuizing van de lamp onder stroom kan komen te staan. Er komt echter geen groen/gele draad uit het plafond, dus deze draad kan je verder vergeten. (Is niet zo erg want een plafondlamp zal je zelden of nooit aanraken, dus die hoef je ook niet te beveiligen.)
Hoe je de andere twee draden aansluit maakt niks uit, maar als je het "volgens het boekje" wilt doen, sluit je blauwe draad aan op de blauwe draad en de bruine op de zwarte. (Die zwarte is afkomstig van de schakelaar waarmee je lamp aan- en uitschakelt, de blauwe is de "retour"-leiding.)

Toegevoegd na 16 uur:
Sinds 1975 is een aardlekschakelaar verplicht bij nieuwbouw of wijzigingen in het lichtnet (NEN 1010), zodat je zelfs bij het ontbreken van de groen/gele-aardedraad niet heel veel (dat is niet hetzelfde als nul !!!) risico meer loopt.