hoe werkt een decibelmeter?

voor school moet ik een meetsysteem maken die je de hele dag bij je kunt dragen die het geluid meet maar nu vroeg ik me af hoe een decibelmeter werkt en op internet kan ik geen goed antwoord op deze vraag vinden weten jullie het antwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

In de decibel meter zit een soort microfoontje! geluid kan gemeten worden door de druk! de decibelmeter meet de druk van het geluid. de formule word
A = 10 * log I/Iref
9 jaar geleden
Decibelmeters worden ook wel geluidsmeters en geluidsniveaumeters genoemd. Het grootste gedeelte bestaat uit mobiele decibelmeters waarmee op elk moment het geluidsniveau gecontroleerd kan worden. Daarnaast zijn er ook nog decibelmeters voor vaste opstellingen waarmee gedurende lange tijd de geluidsniveaus gemeten kunnen worden, waarbij tevens deze gegevens kunt zien op de decibelmeter. Ook kunnen deze gegeven geëxporteerd kunnen worden naar een laptop/computer met de juiste (meegeleverde) software. Verschillende decibelmeter met diverse functies is te koop bij: https://decibelmeterstore.nl/

Decibel-meters worden aangedreven door uiterst precieze microfoons. In de microfoon bevindt zich een flexibel membraan of patroon. Wanneer geluidsgolven het raken, verplaatsen ze het enigszins, waardoor de microfoon een elektrisch signaal maakt. Dit signaal is een nauwkeurig elektronisch beeld van de geluidsgolf en wordt bij de meeste microfoons gebruikt om het geluid op te nemen. In een decibelmeter wordt echter het elektrische signaal gemeten en die meting wordt omgezet in een decibelwaarde die de sterkte van het geluid aangeeft.