Wat is het verschil tussen een adapter en (bel) transformator?

Ik heb een deurbel met een trafo:
< Bell en Chime Isolating Transformer, Primary 220-240 v 50 Hz
Secondary 3 - 5 - 8 v 1.0 A>

Hier zit 1 simpele bel bel op aangesloten. Werkt prima.
Nu wilde ik er nog 1 op aansluiten (de zelfde bel).
Het werkt wel maar ze gaan alle 2 een stuk zachter.

Ik had nog een adapter liggen:
< AC-DC Adaptor
Input: AC 230v - 50Hz 120mA
Output DC 6v 2.1 A 12.6 VA.>

Als ik deze aansluit doet het maar 1 bel en de andere bromt maar een beetje.

Hoe kan dat nou, die adapter is toch zwaarder (2.1 A) en de trafo is (1.0 A)???

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij de trafo zit de bel(len) op 8volt aangesloten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Een beltrafo geeft wisselspanning, de adapter gelijkspanning. Er zijn twee soorten bellen: de simpelste soort heeft wisselstroom nodig om de klepel heen en weer te laten gaan, de andere soort heeft een onderbrekerschakelaar zodat hij zowel op gelijkstroom als op wisselstroom werkt.
Het feit dat de ene bel op gelijkstroom toch nog een klein beetje bromt komt omdat de adapter bij zware belasting een beetje rimpelspanning vertoont.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Goed gevonden. Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt Koosknip hier kan ik wat mee.

Andere antwoorden (1)

Bij een adaptor wordt voltage en amperage verandert maar blijft het wisselstroom ondanks dat er een plus en min is..
Bij een transformator wordt behalve volt etc. ook de wisselstroom getransformeerd naar gelijkstroom of andersom.
Het verschil tussen wissel en gelijkstroom is u wel duidelijk lijkt me. Gelijkstroom...plus is altijd plus en min is altijd min..bijv..bij minitreintjes van belang of bebaalde electromotoren ...links draaien of rechtsom draaien ..voor uit achteruit etc.
Wisselstroom maakt niet uit...bijv. in huis...ondanks dat er in de leidingen een duidelijk verschil is tussen die draad waar wel stroom op staat en die waar geen stroom op staat...maakt het niet uit hoe u een stekker van bijv. radio ,tv, of koelkast erin doet...hij gaat toch gewoon aan...

Toegevoegd na 13 minuten:
Uw belprobleem is waarschijnlijk opgelost als u van de bijde bellen de plussen lust en de minnen lust.( met 1 draadje aan elkaar verbinden.) en de stroom slecht laat binnen komen op 1 bel .(de bellen parallel schakelen zeg maar, maar de stroom slechts op 1 bel aansluiten...)
Vanzelfsprekend plus op plus en min op min.