Wat is het verschil tussen een 'class 10' en een 'class 4' Micro sdhc geheugen kaart?

Ik heb wat opslagruimte nodig voor fotoos en muziek. Ik koop veel op Ebay, dus daar ben ik aan het zoeken. Nu zie ik SDHC gebeugen kaartjes aangeboden, en bij sommige staat 'class 4' en andere hebben 'class 10' als beschrijving.

Uit antwoorden hier op GV is me duidelijk geworden dat de class te maken heeft met de snelheid waarmee informatie kan worden opgeladen op het kaartje.

Ik heb overall online gezocht maar ik kan nergens iets vinden over een
'class 10'. Kan iemand me misschien uitleggen waarvoor die class 10 kaartjes bestemd zijn?

Vast bedankt!
Milli.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Dit heeft oa met de snelheid te maken. Als je een classes 4 kaartje in je fotocamera doet duurt het heel lang voor de foto opgeslagen word en je dus weer een nieuwe foto kan maken.

(WIKIPEDIA)
Classes
Het classificatiesysteem bestaat uit een getal, geschreven in een letter C. Er bestaan momenteel 6 klasses, namelijk Class 2, Class 4, Class 6, Class 10, UHS Class 1 en UHS Class 3. Deze klasses staan voor de minimale gegarandeerde dataoverdrachtssnelheid die een kaart kan halen. Dit betekent dat wanneer er tegelijkertijd lees- en schrijfbewerkingen worden uitgevoerd op de geheugenkaart, de fabrikant toch de garantie geeft dat deze minimale snelheid gehandhaafd blijft. Een Class 2-geheugenkaart kan gegarandeerd een snelheid aan van 2 megabyte per seconde, terwijl een Class 4-geheugenkaart garantie geeft voor een overdracht van minimaal 4 megabyte per seconde. Dit kan zorgen voor verwarring als kopers van geheugenkaartjes alleen de specificaties voor de maximale snelheid van een geheugenkaart lezen (80×, 120× of 300× …, UDMA … Ultra II, Extreme IV of zelfs 45 MB/s), en niet de specificaties van de minimale snelheid.

Class MB (Megabyte) Mb (Megabit)
SDHC Speed Class 2.svg Class 2 2 MB/s 16 Mb/s
SDHC Speed Class 4.svg Class 4 4 MB/s 32 Mb/s
SDHC Speed Class 6.svg Class 6 6 MB/s 48 Mb/s
SDHC Speed Class 10.svgClass 10 10 MB/s 80 Mb/s
UHS Class 1.png UHS Class 1 10 MB/s 80 Mb/s
UHS Class 3.png UHS Class 3 30 MB/s 240 Mb/s

Toegevoegd na 1 minuut:
Classes 10 SDkaartjes worden o.a. in de fotografie gebruikt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank jullie wel, allebei de antwoorden waren waardevol.

Andere antwoorden (1)

In de bijgevoegde link wordt aangegeven waar de class-10 aan voldoet. Deze class zou ik vooral gebruiken als je op hoge snelheid veel data van en/of naar de kaar moet sturen, bijvoorbeeld als je met een camera fotografeert in RAW formaat.