Is er een groot brandrisico door een zoemend stopcontact?

We logeren in iemands huis. Gisteravond ontdekt dat een stopcontact een hoge frequentie zoemend geluid maakt. Je hoort het pas als je dicht bij het stopcontact bent. Er zit zon plastic beschermding op dat kinderen hun vingers er niet in kunnen steken maar volgens mij is het stopcontact niet geaard (geaard zijn ze toch met van die metalen dingetjes die je dan moet zien zitten?) ik zie overigens nergens in het huis van die metalen dingen in sndere stopcontacten, alleen in de keuken. Overdag zoemt het stopcontact ook, een constant geluid. Er zit niks in het stopcontact. Is het nog veilig om gewoon te blijven slapen hier en het later aan de eigenaar van de woning over te laten?
Want dit stopcontact word nu toch niet beveiligd door de aardlekschakelaar of wel? Oftewel kan er brand ontstaan? Is het veilig om het even zo te laten?

9 jaar geleden
57.8K

Antwoorden (3)

Er zijn een paar mogelijkheden.
het ding, de kinderbeveiliging, kan een stroompje veroorzaken en het geluid veroorzaken ik zou zeggen haal dat ding er eens uit.
het kan ook een stroom-lek in de leiding zijn die de draden, in de buis naar het stopcontact, aan het trillen brengt en zo een zoemend geluid maken.
echte stroomproblemen worden opgevangen door de aardlekschakelaar en zodra er een kortsluiting o.i.d. plaatsvind zal de stroom over deze groep onmiddellijk uitgeschakeld worden. ik zou rustig gaan slapen
9 jaar geleden
lucius0605
9 jaar geleden
Het is zon platte sticker denk ik. Niet met van die plastic dingen die je in de gaten stopt, die heb je ook, maar dit is een platte.
Cryofiel
9 jaar geleden
Eerst controleren of er wel een aardlekschakelaar aanwezig is... Uit de beschrijving blijkt dat het om een ouder huis gaat. Daar is vaak geen aardlekschakelaar aanwezig. Ik heb bijvoorbeeld ook geen aardlekschakelaar.
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Ik kan niet concluderen dat het om een oud huis gaat, dus neem ik aan dat er een aardlekschakelaar is want die is al heel wat jaren standaard aanwezig
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik leidde dat af uit de opmerking dat geen enkel stopcontact in het huis geaard is, behalve in de keuken. Mogelijk komt dat doordat het een oud huis is (dus zonder aardleidingen), waar later een nieuwe keuken (dus met aarding) is ingezet. Best kans dat de meterkast dan vijf groepen heeft: drie oude voor het hele huis behalve de keuken, met oude "stenen" stoppen (ik weet niet hoe dat materiaal heet; die dingen waar een rood puntje los ligt als ze springen, en als je dan de stop wilt verwisselen brand je je vingers) en zonder aardlekschakelaar, en twee nieuwe voor de keuken, met aardlekschakelaar.
lucius0605
9 jaar geleden
@cyrofiel,
De meterkast heeft 6 groepen. Er zitten stickers boven de groepen waar locaties op staan (2de verdieping, woonkamer etc.)
Drie groepen hebben een groene knop boven de stop en bij de middelste groep staat 1ste verdieping slaapkamers waar ook de slaapkamer is met het zoemende stopcontact. Dit is overigens ook de enige stop waarin ik iets roods zie zitten.
Bij de drie groepen zonder groene knop staat er nat en locaties als keuken, oven, magnetron etc. Alleen de stekkers in de keuken zijn tot nu toe geaard zoals ik weet wat er met geaard word bedoeld, van die metalen pinnetjes. De rest van de stopcontacten wat ik zo makkelijk kan zien, bijv. op de 1ste slaapkamer hebben dat allemaal niet. Hoe kunnen die dan toch beveiligd zijn door de aardlek? want daar lijkt het nu op.. Is de middelste stop gesprongen doordat ie een rood iets heeft?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@PoppeSchuitema
Een lekstroompje van de fase naar de nul, die onder de 16A blijft wordt door een aardlek- of smeltveiligheid niet als "kortsluiting" gezien. Derhalve zal er geen onderbreking van het stroomcircuit plaats vinden. Een lek naar de aarde zal door de aardlek wel opgemerkt worden, maar door een smeltveiligheid niet ! Een zoemend geluid treed o.a. op wanneer een slecht contact (of een bijna kortsluiting) een vlamboogje laat ontstaan. Hier kan eenvoudig brand uit ontstaan. Ik zou zeker NIET "rustig gaan slapen" !!! Vanwege de gevaarlijke situatie een min van mij.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@lucius0605
Een aardlekschakelaar 'meet' de ingaande en de uitgaan de stroom. In een goed werkende stroomkring zijn die precies gelijk en is ook de totaalstroom onder de grenswaarde (meestal 16A). Wanneer er problemen ontstaan zal er stroom naar de aarde weglekken en zal er een verschil zijn tussen de in- en uitgaande stroom. Dan zal de aardlek 'springen'. Ook wanneer de stroom te groot wordt (boven de 16A) dan zal deze 'springen'. Zo beveiligt een aardlekschakelaar het circuit. Een kwestie van meten dus ;-)
lucius0605
9 jaar geleden
Oei, dit klinkt niet goed. Iedereen in mijn directe omgeving zegt dat het niks is, en we hebben hier nu al 2 nachten geslapen met dat zoemende stopcontact. Word er nu wel erg onzeker van hoor. Ik snap ook niet veel van jullie antwoorden. Veel te technisch voor mij.. (dat wil zeggen ik mis ook basiskennis betreffende elektrotechniek)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Is er niet een handige buurman in de buurt die je even een kijkje kan laten nemen ?
lucius0605
9 jaar geleden
Die zegt dat het niks bijzonders is
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Tja...wij kunnen op afstand alleen maar raden en je vertellen wat eventuele gevaren kunnen zijn. De buurman heeft het euvel echt kunnen bekijken.
Het is aan jou of je de kennis van hem vertrouwd.
lucius0605
9 jaar geleden
tja.. het is lastig.. bij ons thuis knettert de dimmer als we de lamp uit doen.. laatst sloegen de stoppen door (en de aardlek steeds), deed ik de vaatwasser op de niet beveiligde groep van de wasmachine, ging de vaatwasser door, maar hoorde we allemaal geknetter. Dus waarschijnlijk iets kapot bij die vaatwasser. Maar ik zie nu overal gevaren. We gaan vandaag naar huis.. Marja, dan zit ik thuis dus weer met die dimmer. ik weet het niet meer hoor met die elektra. Mensen in mijn omgeving doen allemaal van 'zal wel komt wel goed', maar zo'n houding kost juist mensen soms het leven. gedoe met al die elektra.
Ja dat is gevaarlijk, het is zeer waarschijnlijk een overslag vuur boogje, dit word zeer heet, dus brand gevaar, zoiets als las apparaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook gewoon draad zijn die niet 100% vastgeklemd zit en door de 50hz wisselspanning treedt dan gezoem op. Dan gewoon draad vastzetten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@compris
Dat hoeft inderdaad niet altijd zo te zijn, maar het scenario van jjjgroot schetst is wel veruit het meest waarschijnlijke scenario t.o.v. het scenario wat jij schetst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
loszittende bij doorverbonden stekkers kunnen de oorzaak zijn, deze worden NIET gedetecteerd door een aardlekschakelaar immers er is geen stroomverlies naar de aarde, wel door de zekering wanneer de 16 of 20A overschreden wordt, maar er is al heel wat warmte ontwikkeld.
Circuit uitschakelen tot oorzaak gevonden.
Het ligt er aan hoe hoog het geluid klinkt.
Als dat een (toch niet zo hoog) 50Hz-brommetje is dan is er iets aan het meetrillen. Trillen en electriciteit is bijna nooit een goed teken. Er kan iets lostrillen en dat kan inderdaad kortsluiting en brand veroorzaken. Daarentegen, een trafo zoemt altijd wel, hard of zacht.
Er zijn ook dimmers en die werken met een frequentie die een stuk hoger is (en dus klinkt) dan een 50Hz-brommetje (ik zal je de technische details over de werking besparen). Dat is niet gevaarlijk, dat geeft nu eenmaal (soms een hoorbaar) geluid.