Waarom spelen films met een hoge resolutie niet soepel op mijn laptop?

Hallo,

Ik heb een aantal films gedownload (legaal) met de resolutie 1920x1080. Alleen deze films lopen niet soepel op mijn laptop, het geluid loopt gewoon door maar het beeld niet, hangt vaak. Komt dit omdat mijn beeldscherm een lagere beeldresolutie (1366x768) heeft? Als ik een film met 1080x720 afspeel dan loopt het beeld wel soepel. Stel dat dat inderdaad klopt kan ik dan een monitor aansluiten met een beeldschermresolutie van 1920x1080? Zal de film dan wel soepel lopen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Die films spelen niet soepel af omdat je CPU te zwak is en/of omdat je grafische kaart niet mee laten werken, of omdat je grafische kaart niet mee kan werken. De resolutie van je scherm staat daar los van.

Mediaspelers als VLC en MPC-HC(met een codecpack als K-lite) zijn vrij makkelijk in te stellen zodat deze mee werken met het decoderen van "zware" filmbestanden.

Overigens is er geen goede reden om 1080p op een 768p scherm af te spelen. 720p zal er waarneembaar net zo goed uitzien.

Toegevoegd na 2 uur:
Verbetering:

Mediaspelers als VLC en MPC-HC zijn vrij makkelijk in te stellen zodat de VIDEOKAART meewerkt met het decoderen van "zware" filmbestanden.