Hoe moet ik deze schemerschakelaar aansluiten?

Hallo,

Ik wil deze schemerschakelaar op een LED lamp aansluiten. (zie foto's) Hoe kan ik dit doen? Graag jullie antwoord.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deze dimmer is mogelijk niet geschikt voor de (dimbare?) led-lamp.

Het beste antwoord

Zorg er voor dat de schakelaar buiten het licht van de lamp valt. Aansluiten volgens schema op achterzijde verpakking. Onderste (of bovenste) draden uit kroonsteentje verwijderen, schemerschakelaar m.b.v. extra kroonsteentje er tussen monteren, kleur bij kleur.
jc54
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Uit de leiding komen vanaf de groepenkast een bruine en een blauwe draad. Deze moeten aan de bruine en de blauwe zijde van de schakelaar aangesloten worden. Elk aan hun eigen kleur.

Naar de lamp gaan een zwarte (soms een bruine) en een blauwe draad. Deze moeten aan de zwarte en blauwe draad aangesloten worden. Weer kleur bij kleur.

Mocht je eventueel ook geel-groene draden tegenkomen, dan mag je die buiten de schakelaar om doorverbinden.
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bruin en blauw op de 220/230. Bruin aan de fase of zwarte schakeldraad. De ander kan aan sluiten op de 12 v trafo van de led verlichting. Evt dus een stopcontact op aan sluiten. Dat witte links is de licht sensor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of het op led werkt is nog maar de vraag. Ivm dat led aanzienelijk minder verbruikt dan een gloeilamp.
Kan het zijn dat de schakeling niet reageert.

Maar het aan sluiten is als volgt.

Bruin op de fase blauw op de nul.
Wel de goede kant van de schakeling.
En andere kant de lamp kant zeg maar op de lamp aan sluiten.
Bruin weer fase en blauw weer nul.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie dat het 3 kleuren zijn.
Bruin/blauw ingaand en zwart/blauw naar de lamp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat heel lastig worden. Nog los van het feit dat op je foto geen LED-lamp staat, maar een gasontladingsspaarlamp.
Je hebt een schemerschakelaar gekocht voor inbouw. Dus moet ie ergens ingebouwd worden. Zo te zien gaat dat niet lukken in dat armatuur. De sensor die uit het kastje steekt mag niet belicht worden door de lamp. Je kunt het beste een opbouw sensor kopen en die een stukje van de lamp af monteren. Je moet het zo monteren dat ie in serie met de lamp staat, dus tussen de lamp en het lichtnet in. En denk erom dat ie waterdicht moet zijn voor buiten montage.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een gewone fitting.
Van een gasontladings lamp is vaak van steen. En hebben geen kleurcodering niet zoals hier een fase nul draad.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De dimmer op de foto is ook geschikt voor gasontladingslampen tot 20 Watt. (zie de verpakking)