Batterij opladen met kleine zonnepanelen: serie of parallel?

Ik ben voor een soort hobbyproject bezig met wat kleine zonnepanelen die ik uit tuinlampjes e.d heb gehaald. Ik heb er nu twee op een plankje geschroefd, maar dit zullen er later waarschijnlijk meer worden. Ik wil de zonnepanelen graag in een schakeling zetten, zodat ik de totale opbrengst kan gebruiken om bijv. een batterij op te laden. Nou vraag ik me af of ik daarvoor de panelen in serie of parallel moet schakelen. Zijn beide manieren mogelijk en wat zijn de verschillen?

Verder vraag ik me af wat voor stroomkabel ik hiervoor moet gebruiken. Ik heb de + en - draadjes door gaten in het plankje gestoken en wil daar een stroomkring maken. Dan kan ik daarop alle panelen aansluiten en maak ik op een bepaalde plek een uitvoer. De twee panelen die ik nu heb geven bij volle zon ongeveer 2,3 V. Hoe weet ik wat voor stroomkabel ik hiervoor nodig heb?

Als ik dan toch bezig ben heb ik nog een vraag ;) :
Als ik met deze schakeling een batterij op wil laden, laten we zeggen 1,5V, moet ik dan een omvormer gebruiken? Ik verwacht van wel, maar hoe weet ik hoeveel windingen etc. ik nodig heb? De spanning van de zonnepanelen is natuurlijk niet constant.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Poet
10 jaar geleden
Kijk even hier:
http://www.budgetronics.eu/index.php?action=extra&extra=A_zonnecel_informatiepagina&lang=NL

Antwoorden (1)

Als u per zonnepaneel een schakeling wilt, zou ik het parallel zetten.
Wilt u de meeste vermogen, zou ik het in serie zetten. Dit verhoogd dus ook de watt- en voltage.

1 nadeel als je het in serie zet, als u teveel zonnepanelen gebruikt, kan de opbrengst te hoog worden, tot de batterij kapot gaat.

Succes!