Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe sluit ik een tijdschakelaar voor een ventilator aan?

Ik heb een nieuwe schakelaar gekocht voor de ventilator in het toilet die er voor zorgt dat de ventilator nog even naloopt nadat het licht is uitgeschakeld. Helaas zat er geen handleiding bij. Zie bijgaand 2 foto's, 1 van de nieuwe schakelaar en 1 van hoe de huidige is aangsloten. Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aansluiten? Welk kleurtje moet op welke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De twee rode draden sluit je aan op de blauwe draad (N) en de zwarte (schakeldraad) die met de lamp van het toilet verbonden is.
De twee witte draden gaan aan de bruine draad (L) en aan één van beide draden van de ventilatormotor, de andere draad van de ventilator gaat aan de blauwe (N) draad.
Gewoon zoals op het witte doosje aangegeven staat….

Toegevoegd na 7 minuten:
Wel opletten: de bruine draad voert spanning, de zwarte voert spanning als het licht brandt. Even de stroom afschakelen voordat je er aan gaat knutselen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie! Maakt het nog uit welke rode draad ik op blauw aansluit? En de witte, maakt dat nog uit welke ik op bruin aansluit? Sorry, ik ben echt een nono op dit gebied!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet waarschijnlijk dat dat uitmaakt, anders hadden ze wel meer kleuren gebruikt. Als je er onzeker over bent dan kun je de volgorde aanhouden van het schema op het kastje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Koosknip, het werkt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding