Waarom is daarom geen rede

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als jij nou ECHT wil weten waarom iemand eerst 2 rondjes om zn eigen as draait voordat hij op zijn fiets stapt.. En dat doet ie aaaaltijd en jij vraagt oprecht geïnteresseerd; Goh, waarom draai jij altijd eerst 2 rondjes voordat je op de fiets stapt? En die jongen zegt... *je kijkt hem verwachtingsvol aan..* Daarom! Ben je dan veel wijzer geworden? Heb je dan echt zoiets dat je denkt 'jee, DAT is nou eens een goede reden.. zo had ik het nog nooit bekeken?' Vast niet.. Dus DAAROM is daarom geen goede reden, want je zegt er HELEMAAL niks mee. Die jongen had nog beter kunnen zeggen 'ik vind het gewoon prettig om dat te doen'. Dan had je nog meer geweten dan alleen 'daarom'.

Daarom! Toegevoegd na 34 seconden: Oftewel: Je hebt er niets aan; je zegt er niets mee.

Daarom is geen rede maar eigenlijk ook een soort vraag. De persoon weet geen goed antwoord te geven op je vraag en stelt in feite door 'daarom' te zeggen ook een vraag (aan zichzelf). Vaak weten mensen die 'daarom' zeggen zelf niet wat het antwoord is, of hoe ze het kunnen uitleggen. Toegevoegd na 36 seconden: rede moet zijn reden ;)

Als je 'waarom' vraagt, vraag je naar de motivatie achter een bepaald gedrag of opdracht of ge-/verbod. Zodat je kunt begrijpen waarom iets 'moet' of iemand zo 'doet', en dan kan je eraan meewerken, of met argumenten komen om dat juist niet te doen. Als je op je vraag als antwoord 'daarom' krijgt, begrijp je het nog steeds niet, en neemt degene die 'daarom' zegt niet de moeite zijn beweegredenen te verduidelijken. En dat 'werkt' niet, omdat je je niet erkent voelt door de 'daarom-zegger'.

Omdat 'daarom' op zichzelf geen enkele verhelderende of verklarende kracht heeft. Een reden is iets dat een handelswijze of situatie (al dan niet oorzakelijk) verklaart.

Een drogreden, schijnreden, denkfout, sofisme, is een reden of redenering die niet klopt, maar wel aannemelijk lijkt.

En als je van de trap af valt dan ben je snel beneden. Bij een reden wordt een redenering verwacht, en die geef je niet als je 'daarom' als reden geeft. Meestal is 'daarom' een korte versie van 'omdat dat op dit moment het efficientst, handigst, voor de hand liggendst of best voor de groep' is. En dat bepaalt de 'daarom'-zegger dan, de 'daarom'-zegger neemt de rol van leider op zich en bepaalt wat op dat moment het beste is, zonder daar een reden voor te geven. Toegevoegd na 1 minuut: Ik gebruik 'daarom' ook wel eens als synoniem voor: denk daar nou zelf maar eens over na, gebruik je eigen hersentjes in plaats van die van mij'.

Omdat je met het waarom vraagt naar het nut van iets. Met daarom verwijs je naar het feit dat het zo is, maar niet naar het nut. Het geeft geen antwoord op de vraag. Daarom is naar mijn mening het antwoord van mensen die het antwoord niet weten of niet de tijd willen/kunnen nemen om antwoord te geven.

Als je op een vraag "waarom" het antwoord "daarom" geeft, laat je weten dat je ofwel de vraag niet wil beantwoorden ofwel de verklaring voor jouzelf duidelijk is (maar je die niet wil uitspreken). Dus betekent het eigenlijk: "dat zeg ik niet". En dat is nou niet bepaald een "reden" of een verklaring.

Ik vind 'daarom' wél een reden; de reden wordt alleen niet uitgelegd; Waarom wordt de reden niet uitgelegd? Dáárom niet...

onduidelijk antwoord.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100