hoe kan je breuken op je rekenmachine vermenigvuldigen?

ik wil bijvoorbeeld weten wat 2/5 x 2/5=
ik weet hoe je het moet uitrekenen zonder rekenmachine. Maar hoe moet je het doen op je rekenmachine? Ik heb de TI-30XB multiview van Texas Instruments. volgensmijn is dat gewoon een standaard rekenmachine met meerdere functies

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Invoeren zoals het er staat 2 delen door 5 maal 2 delen door 5 is klaar.
10 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden afhankelijk van wat je precies wilt.

A) als het je om de BREUK gaat (i.e. je wilt een breuk als uitkomst):

1) Het lijkt er op dat deze rekenmachine een functie heeft om breuken in te voeren die dit wel heel makkelijk maakt zie bv. http://www.gebruikershandleiding.com/Texas-Instruments-TI-30XB-MultiView/preview-handleiding-409251.html vanaf bladzijde 14, waar uitgelegd wordt hoe het werkt.

2) ook als je dit niet zou willen gebruiken, kan je de breuk uitrekenen door de teller en de noemer los te berekenen. Dus 2*2 voor de teller, en 5*5 voor de noemer, wat het juiste antwoord 4/25 geeft. Het enige nadeel van deze methode is dat je daarmee nog niet altijd de eenvoudigste vorm van de breuk hebt (bv 2/5 * 1/10 = 2/50, maar dit kan simpeler geschreven als 1/25). Je zult dus zelf nog eventuele gemeenschappelijke factoren weg moeten strepen, wat automatisch voor je gedaan wordt als je methode 1) gebruikt.

B) als het je om de WAARDE gaat: (je wilt een getal als uitkomst):

3) gewoon 2/5 doen (=0.4), en dat met de waarde van de andere breuk vermenigvuldigen (in dit geval kan je toevallig het kwadraat nemen).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
ik heb mijn eerste rekenapparaatje uit 1974 opgezocht. Dat heeft maar één knopje (a b/c) nodig voor rekenen met breuken. Machientje doet het nog tot nu toe. http://www.hampshirepictures.co.uk/retrokit/calc/fx2000.htm
Tussen haakjes plaatsen. (2/5)X(2/5)

Anders vermenigvuldigd het apparaat eerst 5X2 en deelt hij 2 door 10 en dat dan weer door 5.