Er komt maar 100 volt uit ons stopcontact. Wat nu?

We willen een lichtschakelaar ombouwen tot stopcontact. De lichtpunten die aangesloten zijn op de lichtschakelaar gebruiken we toch niet. Tijdens het monteren ontdekten we dat er maar 100 volt op het contact stond en het stopcontact werkt dus vanzelfsprekend ook niet. Wat kunnen we hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat 230 V op de bruine draad t.o.v. een blauwe nuldraad. T.o.v. de zwarte draad kun je allerlei waarden verwachten, deze draad hangt los nadat je de lampen weggehaald hebt. De zwarte draad NIET gebruiken voor het stopcontact, hij is dunner dan de blauwe draad die voor een stopcontact nodig is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar woon je?
In een paar gebieden in Nederland kan je 100V krijgen als je het verkeerd aansluit, als je daar niet woont dan is er iets anders aan de hand.

Het beste antwoord

Officieel zul je een blauwe draad moeten doortrekken naar de doos van de schakelaar. Dat is wel een gedoe.

Het kan ook gemakkelijker, maar dat is in strijd met de installatievoorschriften. Het is overigens wel veilig, anders zou ik de tip niet geven.

Maak de wandcontactdoos in de doos van de schakelaar, zoals je waarschijnlijk al hebt gedaan. In de doos van de aansluiting van de lamp kun je nu de blauwe met de zwarte draad met elkaar verbinden door middel van een lasdop. Nu werkt alles zoals je wilt.

Het gevaar bestaat er hierin dat als iemand die jouw constructie niet kent, de wandcontactdoos weer gaat vervangen door een schakelaar. Op het moment dat die verbinding maakt, vliegt waarschijnlijk de hoofdzekering eruit.

Kortom: het kan wel op deze manier, maar ik kan het niet aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het stopcontact niet op de zelfde draden aansluiten als de schakelaar. De schakelaar heeft een bruine en een zwarte draad, een stopcontact heeft een bruine en een blauwe draad nodig.
In de doos waar de lamp gehangen heeft vindt je de benodigde blauwe draden, je kunt met de zwarte schakeldraad een nieuwe blauwe draad trekken vanaf de lampdoos naar de doos van de schakelaar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bruin = 230 V
Blauw = nuldraad
Zwart = schakeldraad tussen schakelaar en lamp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
van een verkeerde kleur krijg je niet ineens 100V..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee je sluit dat stopcontact dan waarschijnlijk in serie met een lamp die daar hangt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een gloeilamp niet brandt heeft ie nauwelijks invloed op het voltage dat je meet. Wat een spaar of led lamp doet weet ik niet.
Bel een vakman, want dat is onmogelijk als alles goed is aangesloten. En als op de hele instalatie maar 100 volt zou staan verniel je alle apperatuur die je erop aansluit.