Wat is het beste schotelsysteem op mijn camper?

Ik ga een lange treis maken door zuid europa en wil een systeem monteren. Welke is het beste in prijs/kwaliteitsverhouding. Ik denk dat een zelf richtingzoekende het beste is.

Toegevoegd na 38 seconden:
ik krijg de t voor reis niet weg. Ga dus geen treis, maar een reis maken....

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dus je gaat een treis maken... ok :) ieder zijn meug, moet kunnen toch?
Kan toch ook een verkorting van treinreis zijn?

Maar ok, over schotels... er zijn idd. zelfzoekende systemen voor montage op bijvoorbeeld camper of caravan maar die zijn zeer prijzig. Als je het geld daarvoor kunt missen dan, geen probleem. Er zijn zelfs systemen die tijdens het rijden de satelliet blijven volgen en waarmee je dus vrijwel ononderbroken tv en radio kunt blijven ontvangen gedurende de rit, nog prijziger!

Het beste is, naar mijn mening, een 64 cm schotel (geen kleinere schotel nemen) met een duo LNB waarmee je dan de Astra 19,5 en de Astra 23 kunt ontvangen. Hierop zitten alle Nederlandse omroepen, ook de commerciëlen. Ook in zuid europa. Het enige dat je vooraf moet instellen is dan de Azimuth, dat is de hellingshoek van de schotel, die moet fors meer achterover staan. De kijkrichting van de schotel is ook makkelijk te bepalen, een paar graden links van het zuiden. Als je het een paar maal gedaan hebt is het een fluitje van een cent om op de satelliet uit te richten.
Alleen, hoe meer je naar het Noorden gaat (afstanden van 500 km of meer) hoe vlakker je de schotel moet afstellen, een graadje meer rechtop dus.

Voor de ontvanger kun je ieder merk en type nemen die canaldigitaal gecertificeerd is en waarin je dus een smartcard kunt stoppen. Het enige dat je dan nog nodig hebt is een basis abonnement van canaldigitaal waarmee je dan het hele Nederlandse zendercircus kunt ontvangen.

Voor de stroomverzorging aan boord volstaat een goede 500 watt omvormer die de boordspanning van 12 Volt omzet naar 230 Volt. Het gemiddelde verbruik van een ontvangerset is ca. 80 watt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan ook. Heel goed zelfs. Het nadeel alleen is dat deze ontvangertjes soms aanmerkelijk duurder zijn en/of niet CanaalDigitaal gecertificeerd. Op zich is dat niet zo'n ramp, de zenders van deze provider kun je er prima mee ontvangen als er een smartcardlezer in zit. Zit die er niet op dan kun je er alleen Free to Air zenders mee ontvangen. En dus alleen BVN als Nederlandse tv zender.