Kan ik een B22 (bajonet fitting) vervangen door een E27 schroefdraad fitting?

Situatie: Kelderbox van appartement, 2 losse draden waar op 27 volt staat waar ooit een bajonet fitting aan heeft gehangen.

Kan ik zonder problemen hier een E27 fitting aanhangen met daar in een speciale 24 volt lamp? Of moet ik hier voor speciaal een Bajonet fitting op aansluiten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan zonder problemen.
Zolang de lamp maar geschikt is voor de aangeboden voltage.

Het beste antwoord

U kan daar perfect een E27 (Edison - schroeffitting) op aansluiten.
Die 24 V komt wel via een veiligheidstransformator dus let wel even op het maximum vermogen (Watt) voor de lamp anders kan de zekering springen.
U kan daar natuurlijk ook altijd een 24 Volt B22 lamp in klikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord! Ik kan het nu niet direct na kijken, omdat het de kelderbox bij mijn vriendin betreft.
Maar dan vermoed ik dat die zekering gesprongen is. Klusje voor de technische dienst van de woningbouwvereniging ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had ik op uw vorige vraag willen antwoorden maar U heeft toen die vraag verwijderd.
Daar schreef u dat u de fitting vervangen had en een lamp ingeschroefd heeft en dat die maar even oplichtte.
Ik had toen ook opgegeven om die spanning even terug te testen.
Normaal haalt zo een veiligheidstransfo maar 40 Watt en zit daar een glas zekering in als beveiliging. Dat is ook de reden waarom men een B22 lamphouder gebruikt om u erop te wijzen dat het om 24 Volt gaat.
Dus als u die trafo niet kan bereiken dan moet u wel hulp inroepen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag was door moderator verwijderd. Dat terzijde. Nu wordt mij wel het e.e.a. duidelijk door dat ik zelf ook een elektrotechnische grond heb. Ik ga zodra ik daar weer ben even uitproberen of er nog spanning op de draden staat.
Bedankt voor het duidelijke antwoord!!

Andere antwoorden (1)

Nee, ook met een schroefdraad fitting én de goede lamp zal de verlichting vlekkeloos werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zelfde dacht ik dus ook afgelopen weekend. Normale fitting + 24 volt lamp (uiteraard met E27 fitting). Helaas was het resultaat dat de gloeidraad even ging branden en einde oefening leek het. Het ging hier zeker weten om een 24 volt lamp van Philips. Kan dit te maken hebben met dat er 27 volt i.p.v 24 volt op staat?