Wanneer slaat een auto-acculader op tilt?

Ik heb een auto accu en een acculader die voorheen altijd netjes oplaadde.

Nu wanneer ik de accu op de lader aansluit, slaat de ampèrewijzer van de accu alle kanten uit. Uit de lader komt een knettergeluid.

Wat betekent dit? Is de accu stuk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ampèrewijzer van de accu?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Excuus, amperewijzer van de oplader inderdaad.

Antwoorden (2)

Grote kans dat de gelijkrichter of 1 of meerdere van de daarvoor gebruikte diodes defect is van de acculader. Sluit voor de zekerheid anders eens op de klemmen van de acculader een grote autolamp aan. Dan zal de wijzer gewoon moeten uitslaan. En als dat niet het geval is is de gelijkrichter (of 1 of meer van de diodes) wel zeker het defect.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Automatische acculaders kunnen vaak niet een lampje laten branden, ze leveren pas stroom als de spanning van buitenaf op de klemmen tussen bepaalde waarden ligt: de spanning van een accu die niet helemaal leeg is en de spanning van een bijna opgeladen accu. De automaat regelt zo dat een kapotte accu geen stroom krijgt en een normale accu stroom krijgt totdat hij vol is.
Ik heb het vermoeden dat u de accu verkeerd aangesloten heeft.
De rode klem moet op de plus (+) en de zwarte klem op de min (-) van de accu.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks, maar daar heeft de lader een aparte indicator voor. Die brandt niet.