Moet je een bepaalde leeftijd hebben voor een elektrische fiets?

Ik vroeg me af of je een bepaalde leeftijd moet hebben om een elektrische fiets te berijden. Zo ja, welke leeftijd is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

Nee hoor, in eerste instantie was het voor oudere, maar als je jong en gezond bent, kan je ook voor zo'n fiets kiezen, als je bv 50km van school of werk af zit, beter dan bus of brommer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh het mag pas op 50 km afstand? Hoezo? Is het gek bij 10 km?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een jong gezond iemand wel, maar je moet lekker doen wat je zelf wil.
Nee, een elektische fiets en ook een fiets met trapondersteuning mogen door iedereen worden bereden. De leeftijd maakt niet uit.
Amadea
11 jaar geleden
16 en brommerrijbewijs valt onder de snorfietsen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie net dat het verschil zit in met of zonder trapondersteuning dus als je niet hoeft te trappen is het een snorfiets en anders een gewone fiets http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/wat-is-een-elektrische-fiets-elobike-en-wat-zijn-de-verkeersregels.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zelf ziet dat het antwoord fout is, kan je hem ook zelf verwijderen.
Dat ligt eraan:

Regels fiets met trapondersteuning
Een elektrische fiets (e-bike) met trapondersteuning geldt volgens de Wegenverkeerswet als een normale fiets. Dat wil zeggen dat rijbewijs, kenteken, verzekering of helm niet nodig zijn.

Regels fiets zonder trapondersteuning
Er zijn ook fietsen met een elektromotor waarbij u niet hoeft mee te trappen. Dit zijn volgens de wet geen fietsen, maar snorfietsen (snelheid tot maximaal 25 kilometer per uur) of bromfietsen (sneller dan 25 kilometer per uur). Hiervoor moet u een verzekering en een kenteken hebben. Ook een bromfietsrijbewijs is verplicht. Een helm is alleen verplicht voor bromfietsers.