Is er verschil in werking tussen een energielamp met wit licht en een met blauw?

Tegen winterdepressie zijn verschillende lampen in de handel,waarvan ik de witte heb die goed werkt,maar er bestaan ook kleinere met blauw licht die een stuk kleiner dus handzamer zijn.

11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben meer baat bij blauw licht dan wit. Blauw licht is niet full-spectrum maar enkel blauw licht. Terwijl wit licht full-spectrum licht afgeeft met daarbinnen alle kleuren. Voor beiden geldt dat de pijnappelklier hierop reageert door minder slaaphormonen af te geven wat positieve gevolgen heeft voor je cardiaans ritme. Wel laten studies zien dat niet het wit maar het blauwe licht verantwoordelijk is voor de positieve effecten, vandaar dat er steeds meer blauwe types op de markt komen. Zelf heb ik alleen baat bij blauwe lampen, witte lichttherapielampen doen bij mij niets terwijl mijn blauwe energylicht mij wel veel lekkerder laat voelen.