Hoe komt het dat batterijen 'lekken'?

Een zaklamp die ik jaren niet heb gebruikt is helemaal verroest en de batterijen zien er uit alsof ze hebben gelekt.
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Bij zinkkoolbatterijen (de meest gebruikte in zaklampen) is het belangrijk dat wanneer de batterij leeg is deze zo snel mogelijk uit het apparaat gehaald moet worden. De reden is dat het zinken omhulsel langzaam opgelost wordt in het elektrolyt en dat er na verloop van tijd gaten kunnen ontstaan, waar het corrosieve zinkchloride uitlekt. Hetzelfde geldt wanneer dit type batterijen lange tijd niet gebruikt worden omdat het ammoniumchloridezuur het zink continue aantast en zal oplossen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het lekkende zuur uit de batterijen heeft dus je het metaal van je zaklamp aangetast en laten roesten.